reklama

Vyhazov kvůli "virtuální" kritice šéfa aneb Na co si dát pozor na sociálních sítích

Ekonom
  • Svoboda projevu nebo sdílení fotek a videí na sociálních sítích mají své hranice a pravidla.
  • Šéfové by se například měli ptát svých lidí, jestli mohou na firemním profilu zveřejnit jejich jména nebo fotky.
  • Zaměstnanci zase nesmí firmu na síti kritizovat bez důkazů. Pokud to udělají, hrozí jim výpověď.
jarvis_5b8693d1498e5af95c63bb0d.jpeg Informace volně dostupné na sociálních sítích by personalisté využívat neměli. Odmítnutý uchazeč může žádat omluvu a odškodnění. Foto: Shutterstock

Sociální sítě se staly fenoménem osobního i pracovního života. Podle průzkumu AMI Digital Indexu je denně využívá 80 procent českých uživatelů internetu. V průměru na nich každý den stráví 149 minut. Jenže sebeprezentace na sociálních sítích − ať už soukromá nebo firemní − má své hranice. I na platformách, jako jsou Facebook, Instagram nebo profesní Linked­In, platí zákony. Za jejich porušení může hrozit trestní stíhání a zaměstnancům výpověď.

Když si ředitel přivydělává jako pornoherec

Svobodu projevu sice Čechům zajišťuje Listina základních práv a svobod, zvlášť na sociálních sítích se ale může toto právo dostat do střetu s právy zaměstnavatele. Péče o dobré jméno firmy na veřejnosti totiž patří k jejímu oprávněnému zájmu, a tak by si lidé měli dávat pozor na to, co o práci ve svých statusech na sociálních sítích píší.

Odstrašujícím příkladem může být internetová diskuse mezi zaměstnanci jedné technologické společnosti. "Na Facebooku se obviňovali z lenosti v práci, nedůslednosti jejich práce a dalších věcí, které zejména klienti dané společnosti nečetli s velkým nadšením. Během pár dnů společnost s oběma ukončila pracovní poměr," popisuje řídící advokát bpv Braun Partners Arthur Braun.

Propustit zaměstnance může firma ve chvíli, kdy je kritika směrovaná na její adresu neoprávněná. Podle rozsudků Nejvyššího soudu se bude v případě sporu zkoumat, jestli byla kritika věcná, konkrétní a přiměřená co do obsahu, formy a místa. "Nejsou-li podklady pro hodnotící úsudek pravdivé, nelze kritiku považovat za přípustnou," varuje advokátka Deloitte Legal Anna Szabová.

Za kritiku firmy na Facebooku může dostat zaměstnanec vyhazov, s výpovědí kvůli rasismu podnik u soudu uspět nemusí.

Těžší je pro firmy propustit zaměstnance v případě, že se jim nelíbí jeho soukromé projevy na sociálních sítích, které se přímo nevztahují k práci, ale poškozují image firmy. Může jít třeba o rasistická a xenofobní vyjádření zaměstnance firmy, jejíž klienti pocházejí ze zahraničí nebo národnostních menšin. Takové projevy zpravidla nebude možné posoudit jako důvod vyhazovu. "Výpovědní důvod mohou soukromé projevy představovat jen u vybraných zaměstnanců − těch, kteří vykonávají takový druh práce, pro niž zákon nebo legitimní potřeba zaměstnavatele stanoví určité charakterové či morální předpoklady," vysvětluje Szabová.

Stanovení takové hranice přímo na sociálních sítích české soudy zatím neřešily. Představu o tom, jak to ale v praxi může vypadat, dává tři roky starý případ ředitele školy, kterého město propustilo kvůli účinkování v pornu. Nejvyšší soud se ve sporu, který po výpovědi následoval, zastal radních. Bezúhonnost pedagogického pracovníka, kterou vyžaduje zákon, je podle soudců potřeba vykládat nejen jako trestní, ale také jako bezúhonnost občanskou a morální, která souvisí s důstojností, autoritou a obecnou slušností.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

Alžběta Vejvodová
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama