Iniciativu Evropské komise, podle níž by v Evropské unii mělo být napříště štítky označeno zboží, pocházející z izraelských osad, bychom jako evropští spotřebitelé měli přivítat - a požadovat její rozšíření na veškeré izraelské zboží.

Skutečností je, že evropský spotřebitel, který chce nákupem izraelského zboží podpořit izraelský export do EU, má nelehkou situaci. Nezbývá mu, než v regálech úmorně procházet drobný tisk na obalech vystavených výrobků, což je časově extrémně nákladný proces. A jen minimum izraelských exportérů si může dovolit najímat do reklam angažované západní krasavice kalibru Scarlett Johansson.

Důsledným štítkováním veškerého izraelského zboží by Evropská unie usnadnila spotřebitelské rozhodování těm svým občanům, kteří by rádi - byť třeba symbolicky - podpořili jedinou liberální demokracii na Blízkém východě, čelící navíc po desítky let arabskému nepřátelství a islámskému terorismu.

V geopolitické situaci nastalé v průběhu roku 2015 a vrcholící prozatím pařížským masakrem z 13. listopadu jde ostatně o více, než jen o symboliku. Od Izraele bychom se toho mohli a měli hodně rychle hodně naučit, chceme-li liberálními demokraciemi zůstat i nadále.

Podporu izraelských importů do EU jejich důsledným štítkováním tak lze vnímat i jako rozumný obrat v dosavadní, politováníhodné blízkovýchodní politice EU.