Jako snad všichni v Praze vím, že za několik dnů vyprší Praze smlouva se společností provozující Opencard, a Praha na to vůbec není připravena. Bude to zákonitý konec skoro osmileté ságy o korupci a nekompetenci – nebude-li ještě pokračovat.

Píše se, že nás čeká chaos, hlavně v tom, že budeme muset zase používat papírové kupony. Já jsem papírové kupony už používal a nevidím v tom problém. Vidím ale mnoho jiných problémů.

Ten hlavní problém vidím v tom, že používám pražskou hromadnou dopravu už skoro 20 let, a za tuto dobu cena jízdenky vzrostla třikrát, zatímco kvalita služeb nevzrostla skoro vůbec. Spíše klesla. Neříkám, že je úplně špatná, to není pravda. Vždyť ještě nedávno byla jedna z nejlepších v Evropě. Ale čím dál tím víc se zhoršuje.

Nové pražské tramvaje jsou nepohodlné k stání (není tam na to dost místa), nové vozy metra jsou nepohodlné k sezení (pasažéři se dotýkají koleny), z nových jízdních řádů zmizely výhodné přímé spoje a zpoždění autobusů je teď běžná věc. Ale o tom nyní psát nebudu – tohle jsou velká témata, z nichž každé si zaslouží vlastní článek.

Nebudu teď psát ani o každoročních opravách tramvajových tratí, kvůli nimž zmizí na čas z mapy známé linky. Ani o – v Berlíně a Vídni běžných, ale v Praze řídce se vyskytujících – panelech, které zobrazují čas příjezdu příštího spoje. Tady by mi možná někdo odpověděl, že Berlín a Vídeň jsou Západ, a proto jsou bohatší než Praha a mají na to peníze. Ale ve skutečnosti je Praha podle Eurostatu jedním z nejbohatších evropských regionů, mnohem bohatší než Berlín. Chci psát o tom, co existuje všude v Evropě, nejen na Západě. A co úplně ostudně chybí v Praze. Jsou to normální automaty na prodej jízdenek.

O Berlíně, Vídni, Paříží, Madridu nebo i Aténách ani nemluvím. Obrátím pohled k východu.


Podívejte se, tak vypadají jízdenkové automaty ve Varšavě.

jizdenkové automaty ve Varšavě


Tak vypadají jízdenkové automaty v Budapešti.

jizdenkové automaty v Budapešti


Tak vypadají jízdenkové automaty v Bukurešti.

jizdenkové automaty b Bukurešti


A tak vypadají jízdenkové automaty v Kyjevě, hlavním městě druhé nejchudší země v Evropě.

jizdenkové automaty v Kyjevě

 

Ve všech těchto městech obyvatelé a turisté mohou zaplatit jízdenky nejen mincemi jako v Praze, ale i bankovkami nebo kartou. Ve všech těchto městech se nemusejí orientovat ve dvou desítkách tlačítek, ale mohou použit dotykovou obrazovku s pohodným rozhraním v několika evropských jazycích. Možná jste na tato pražská monstra z doby ledové už zvyklí a myslíte si, že jsou normální, ale zkuste se jednou podívat na zmatené tváře návštěvníků hlavního města, kteří stojí před nimi. Něco takového neuvidíte nikde v Evropě. A nefunguje tady ani omluva, že pražská hromadná doprava je na zavedení moderních automatů příliš levná. V Rumunsku je jízdenka třikrát levnější než v Praze.

Ale zapomněli jsme na Bulharsko. Tak vypadají jízdenkové automaty v Sofii. Nedá se v nich platit kartou, ale i tam můžete – na rozdíl od Prahy – platit bankovkami a používat dotykový displej.

Jediným, ale opravdu jediným, evropským hlavním městem kromě Prahy, kde chybějí normální moderní jízdenkové automaty, je Minsk. Tam nejsou žádné. Ale tam, na rozdíl od Prahy, jsou na každé stanici metra jízdenkové pokladny, kde se dá jízdenka zakoupit za mince, peníze i karty, včetně těch bezkontaktních.

Mimochodem, nikdy jsem nemohl pochopit, k čemu jsou ti lidé v okénkách na stanicích pražského metra. V Berlíně nebo Vídni jsem je neviděl. Ve východoevropských či severoafrických městech prodávají jízdenky, rozměňují peníze nebo poskytují turistické či dopravní informace. Ti pražští očividně berou platy, ale na první pohled nedělají pro pasažéry nic užitečného – aspoň drtivá většina z nich. Myslel bych si, že to mají zakázáno, a musejí se upřeně dívat na obrazovky kamerového systému, co se děje na stanicích, ale někteří (a za to jim děkuji) jízdenky prodávají, takže je nejspíš mohou prodávat i ostatní. Ale nedělají to. Pokud jsou tam kvůli kontrole, měli by být dole, a ne nahoře. Jednou jsem viděl v metru velkou rvačku asi deseti fotbalových fanoušků. Trvala dost dlouho, ale nikdo z těch pracovníků ani policistů dolů nepřišel, přestože rvačku na svých obrazovkách asi viděli.

Summa summarum: Praha je jediným evropským hlavním městem, možná i prostě jediným evropským městem, kde se v metru nedá normálně zaplatit bankovkami nebo kartou. Češi si často stěžují, že Francouzi a Američané nevidí rozdíl mezi Českem a třeba Rumunskem. Oba jsou pro ně východní Evropa. Nicméně podíváme-li se na jízdenkové automaty, s nimiž se turista setkává několikrát denně, Rumuni jsou na tom mnohem lépe. Pokud chce Praha být moderním evropským městem, je už dávno načase s tím něco udělat. A pokud je k tomu – a vůbec k napravení stavu tratí, jízdních řádů atd. – potřeba nějaký čas používat papírové kupony, nic proti tomu nemám.