Je to už 10 let, kdy Evropská komise poprvé potrestala Microsoft za zneužívání monopolu. A dnes se ukazuje, že na rozdíl od samotného technického pokroku v čele s nástupem mobilních zařízení neměl vleklý spor žádný skutečně pozitivní výsledek pro trh. Podobně jako pozdější “ballot screen” pro výběr prohlížečů ve Windows, který přišel ve chvíli, kdy Firefox a Chrome už získávaly pozici na trhu. Kulaté výročí pak chtějí euroúředníci zřejmě oslavit podobně nesmyslným rozhodnutím proti Googlu.

Postoj společností, které si u nich teď přisazují kvůli výsledkům vyhledávání, se přitom dá označit jen jako krátkozraký. Je samozřejmě pravda, že antimonopolní pravidla by se měla dodržovat a že Google celkem jasně přenáší svou dominanci z vyhledávání na jiné vertikály jako cenové srovnavače nebo video. Právě český trh se Seznamem ale jasně ukazuje, že se světovou jedničkou lze úspěšně soutěžit i bez těžkopádných regulatorních zásahů a k jednoznačnému užitku koncových uživatelů.

Seznam sám se sice k novému podání Komise zatím nepřipojil, komunikuje ale s Bruselem napřímo. A měl by se za svého hlavního konkurenta jasně postavit, jinak na to sám doplatí. Jednak by mohlo někoho napadnout, že i jeho tržní podíl přesahuje 40 procent, je tedy dominantní a stojí za to prověřit i jeho praktiky. Nejen na webu samotném, ale i v prodeji on-line reklamy, kde se vede skutečný konkurenční boj. Pokud by se bránil, že ve faktickém duopolu není nezávislý, a tedy ani dominantní, platí to samé u nás samozřejmě i pro Google.

Především ale jakákoliv pravidla stanovená dnes pro extrémně dynamický on-line svět budou po letech očekávaných soudních tahanic v lepším případě zastaralá. A na současnou kauzu dopadnou s podobným efektem jako rozhodnutí proti Microsoftu. V tom horším bude strach z pokuty ovlivňovat rozhodování internetových hráčů a třeba i bránit inovacím a obchodním modelům, které mohou být právě ve prospěch Seznamu. Ten právě se svými vertikálami na domácím jazykově vymezeném trhu dnes víceméně dominuje, což může být velkou konkurenční výhodou i proti Googlu. Pokud to Komise obecně nezakáže.

Pro třetí strany bez vlastního vyhledávače, jako je Allegro Group, je situace zdánlivě jednodušší. Možné vítězství se mu může ale vrátit jednak podobně jako Seznamu, jednak si nabourá vztahy s Googlem, kterého označují jinak jako “nejlepší přátele” v důležitějších otázkách, jako jsou pravidla ochrany soukromí. Ostatně Allegro je na českém trhu s Heurekou, Aukrem a sesterským Mallem jedním z nejsilnějších hráčů. Je jen problém jejich mateřské skupiny Naspers, že firmy nechce nebo neumí integrovat tak, aby se společně staly rovnocenným partnerem Seznamu i českého Googlu.

Poněkud složitější je situace v mobilních zařízeních s Androidem a předinstalovanými službami Googlu. Tady je přenášení dominantní tržní síly Googlu na opravdu globální úrovni a lokální český trh hraje mnohem menší roli než v desktopech. I tady se ale může brzy hodně změnit, třeba díky Microsoftu a Nokii, se kterými má Seznam historicky dobré vztahy. V nepředvídatelném prostředí bude jakákoliv regulace zase jen střelbou naslepo.

Když už se tedy Evropská komise dávno rozhodla, že hlavním cílem je ochrana soutěže kvůli spotřebiteli, ne samotným firmám, může si vzít právě Česko za příklad. A odolat pokušení chránit “evropské” společnosti proti těm americkým. Raději by se mohli v Bruselu zamyslet, proč kyberprostoru dominují právě ony. Jestli to třeba nebude i tím, že jejich domácí antitrustové úřady nakonec podobné snahy vždy raději vzdaly.