Premiér Robert Fico získal v Andrejovi Kiskovi pro druhé kolo prezidentských voleb, které se odehraje nastávající sobotu, nebývale vyrovnaného partnera. V následujícím textu vybíráme několik klíčových slov, které nejlépe charakterizují způsob boje a vliv na rozhodování voličů.


Populismus: Základní pracovní nástroj politika v předvolební kampani (nejen na Slovensku).

Scientologická karta: Ve slovenských volbách se tradičně hraje kartami, nejčastěji tou maďarskou, tedy obavou z požadavků maďarské menšiny. Kiskovi protivníci už před prvním kolem vytáhli jeho údajné propojení se scientology, což je podle některých hodnocení nebezpečná sekta původem z USA. Na katolickém Slovensku ale zabrala jen málo, protože si pod ní obyčejný volič představí tak maximálně herce Toma Cruise. Navíc, obrátila se proti Ficovi, když vyšlo najevo, že vláda s jednou scientologickou firmou obchoduje.

Kosovo: Strašák mnoha evropských politiků v zemích se silnou menšinou. Vytahuje se, když jiné argumenty dojdou. Kiska na něj má jiný názor než většina slovenské politické scény (viz hesla Populismus, Scientologická karta a Zkušený politik).

Historický příklad: V roce 2004 vyhrál v prvním kole prezidentských voleb obávaný expremiér Vladimír Mečiar a druhý byl Ivan Gašparovič, jeden z bývalých Mečiarových politických spojenců. Voliči – včetně těch středopravých, tradičně mnohem rozdrobenějších - byli vyděšení vidinou Mečiarova návratu natolik, že do prezidentského úřadu v druhém kole zvolili Gašparoviče. I když Fico nevytváří tak silnou polarizaci jako svého času Mečiar, dobrou zprávou pro Kisku je, že má naději získat hlasy nestranických kandidátů z prvního kola. Ti – včetně Kisky – získali v prvním kole 60 procent odevzdaných hlasů (viz heslo Zkušený politik).

Trestní oznámení: Až do víkendových debat (viz heslo Televizní debata) nejsilnější zbraň, na jakou se Andrej Kiska vzmohl vůči Robertu Ficovi. Fico bez důkazů obvinil Kisku, že jeho splátkové firmy porušily zákony a soudy je za to trestaly (viz heslo Lichvář), ale premiér důkazy nepředložil. Kiska, působící jinak spíš nebojovně a pasivně, na něj za to podal trestní oznámení.

Televizní debata: Hlavní nástroj volební kampaně mezi prvním a druhým kolem. V těch víkendových začal mít Andrej Kiska nad Robertem Ficem mírně navrch (Fico uhýbal pohledem a Kiska si nenechal tak často brát slovo).

Lichvář (slov. úžerník): Obraz, do kterého chce premiér Fico napasovat spoluzakladatele splátkových společností Kisku a původně klíčové slovo kampaně. Služeb splátkových společností využilo a využívá přes 1,3 milionu Slováků, takže přesně vědí, s jakými úroky pracují. Obvinění z lichvy se ukázalo jako slabé – zejména s odkazem na polovinu devadesátých let, kdy podobné služby na Slovensku žádná banka nenabízela. A jak Kiska několikrát podotkl, zbohatl především prodejem těch firem konzervativní italské bance Intesa Sanpaolo, nikoli pomocí vysokých úroků.

Zkušený politik (slov. skúsený politik): Hlavní argument profesionálních politiků proti Andreji Kiskovi. Vzhledem ke stavu slovenského politického systému i jejich hlavní slabina.