Možná si nepamatujete, ale potkali jsme se v devadesátých letech. Tak vzpomíná Microsoft v populární reklamě na dobu, kdy měl neotřesitelný monopol. Jenže to je dávno pryč a nemohou za to ani tak regulátoři a miliardové pokuty za ničení konkurence, jako spíš prostý technologický vývoj. Trh IT se z jeden a půl miliardy osobních počítačů s Windows rozšířil o více než miliardu chytrých telefonů a tabletů. Jejich prodeje násobně přesahují PC a pro stále více lidí zastávají funkci hlavního zařízení. Vládne na nich přitom konkurenční Google, který si pomalu, ale jistě buduje svůj vlastní nový monopol.

A nyní se navíc začíná pomalu dobývat i do hlavní pevnosti Microsoftu, kterou jsou firemní zákazníci. Koncem roku překvapila zpráva, že pětina notebooků prodaných v USA mimo maloobchod jsou levné chromebooky se systémem právě od Googlu. Většinu zákazníků sice zatím tvoří školy, ale i řada firem začíná přemýšlet, jestli by jim nestačil „levný internetový psací stroj“. Například výměnou za počítače se starými, ale stále rozšířenými Windows XP, která musí měnit kvůli zanedlouho končící podpoře ze strany Microsoftu.

Pokud nejsou přikováni k systémům fungujícím jen na Windows a nechtějí nutně dopřát zaměstnancům dotykové ovládání a dlaždicové rozhraní (které navíc není zrovna populární), mohou si klást otázku, jestli nové Windows 8 skutečně potřebují.

Microsoft sice v posledních výsledcích vykázal růst tržeb o 14 procent i díky herní konzoli Xbox, ale jsou to pořád Windows a kancelářský balík Office, které ho z velké většiny živí. Těžko očekávat, že levné chromebooky rychle porazí PC, jakmile se ale rozšíří jejich dnes omezená distribuce, může pozice Microsoftu erodovat. Navíc staří známí jako IBM se zcela přesunují do služeb, ti noví – jako Lenovo – nemají důvod pomáhat nějakému systému a jdou za vítězem. 

Klidně se tak zopakuje příběh války webových prohlížečů - monopol Internet Exploreru pomalu nahlodávali konkurenti tak, že je dnes celkově v menšině.

Nový šéf Microsoftu Satya Nadella ho ostatně dobře zná. Nejenže je duchovním otcem rychle rostoucí divize cloudových řešení; dříve vedl část vyhledavače Bing, hlavní součásti neúspěšných on-line aktivit redmondského gigantu. Nehodí se sice na první pohled do původního klubu „hochů z Harvardu“, kteří stáli u počátku firmy, ale strávil v ní přes dvacet let a ví co potřebuje.

Především musí najít jasnou vizi, čím chce největší softwarová společnost být ve světě post-PC. Google chce organizovat a zpřístupňovat informace, Facebook propojit svět, ale co chce Microsoft? Uzavřený ekosystém i s mobily po vzoru Applu díky akvizici Nokie? Nebo se naopak v telefonech vzdá vlastního systému a podřídí se konkurenčnímu Androidu?

Nadella slíbil, že bude „nelítostně odstraňovat všechny překážky“ inovacím a radit mu bude sám Bill Gates. I když to se právě některým akcionářům nelíbí, vidí, že se musí změnit samotný gigant zevnitř. S Googlem jim po posledních dohodách antimonopolní orgány moc nepomohou. Jak trefně vystihly Financial Times: Microsoft je dinosaur. A asteroid se blíží. 

Text vyšel 13.2. 2014 v rubrice komentáře tištěných Hospodářských novin