Pokaždé, když si někdo stěžuje na dopravní zácpy v Praze, musím se jen pousmát. Oproti moskevským zácpám jsou ty pražské zcela nicotné. Existují místa, kde se do zácpy můžete dostat i o půlnoci. Dopravní infrastruktura, jakkoli v sovětské době naddimenzovaná, není schopna pojmout množství automobilů, patřících více než třinácti milionům obyvatel moskevské aglomerace. 

Mnozí z Moskvanů tráví v zácpách i několik hodin denně. Není tedy divu, že jedním z nejžádanějších autodoplňků je modrý majáček, který svému majiteli dává právo přednostní jízdy. Stejně tak není divu, že řidiči, posunující se rychlostí tři kilometry za hodinu, cítí "třídní nenávist" vůči majitelům tmavých limuzín s majáčky, kteří jezdí v protisměru, aniž by na rozdíl od nich kvůli tomu riskovali řidičské průkazy. 

Asi málokdo z nich by protestoval proti majáčku na voze Dmitrije Medveděva nebo Vladimira Putina. Zdrojem rozčilení jsou majáčky na automobilech lidí, kteří podle jejich názoru nic takového nepotřebují. Ministerstvo vnitra uvádí, že v Moskvě je oficiálně 964 majáčků, do tisku se však dostala policejní zpráva, jež uvádí číslo o tři stovky vyšší. "Majáček se kdysi dal koupit, ale teď je to moc drahé. Nedávno mi ho nabízeli, ale stál pomalu stejně jako auto," řekl časopisu Vlasť jeden z moskevských byznysmenů. 

O zneužívání majáčků a potřebě jejich omezení se hovoří již léta, nyní však věc vzali do svých rukou léta ponižovaní řidiči. Důvodem byl incident z konce března, kdy moskevský byznysmen Andrej Chartli jel jako obvykle do práce, když se na něho vyřítilo černé BMW s majáčkem. Chartli ale neuhnul, a když vozy zastavily, vystoupil a na kameru mobilního telefonu natočil jakéhosi činovníka, jenž se odmítl představit a naopak poslal svého řidiče, aby se byznysmenovi pokusil telefon odebrat.

 

Chartli nahrávku rozmístil na internetu a lidé poznali v činovníkovi Vladimira Ševčenka, šéfa protokolu z dob Michaila Gorbačova a Borise Jelcina. Nyní má statut poradce prezidenta. Naprostá většina komentátorů na YouTube rozhodně nesdílela názor, že by takový člověk měl mít nárok na přednostní jízdu. Původně spontánní rozhořčení jednoho řidiče přerostlo v hnutí, které má užívání majáčků výrazně omezit. 

Řidiči začali na webové stránky deníku Vedomosti posílat fotografie aut s majáčky, zjišťovat, komu patří a zda mají na přednostní jízdu právo. Ke dnešnímu dni čtenáři poslali fotografie celkem 1201 vozů s majáčkem. Redakce oficiálně požádala prokuraturu, aby prověřila, zda řidiči skutečně mají právo na přednostní jízdu. Ti radikálnější vyzývají ostatní řidiče, aby služebním autům prostě neuhýbali z cesty. "Já uhýbám jenom sanitkám, hasičům a policii, ostatní jednoduše ignoruji," řekl časopisu Vlasť publicista Alexej Navalnyj. Jeho výzvu, přinejmenším verbálně, podpořily již tisíce řidičů. 

Zajímavé na celé historii je to, že protestující jsou většinou zámožní lidé. "Jenže k čemu jsou mi peníze, když se mnou stejně zacházejí jako s onucí?" táže se rétoricky jeden z diskutérů na webových stránkách iniciativy.