Eurokomisařku Věru Jourovou před evropskými volbami štve, jak strany nasazují euroskeptickou notu, a to i v jejím vlastním hnutí ANO. "To mi opravdu zvedlo adrenalin," říká.

Nejlepší reklamou na účast v květnových volbách do Evropského parlamentu by podle ní byl supermarke­tový leták bez camembertu a mozzarelly, nebo s troj­násobnou cenou. "Lidé by pak pochopili výhody EU," podotýká.

Pro Česko je podle ní nyní klíčové vyjednat dobře víceletý evropský rozpočet. K chystanému radikálnímu propadu peněz v kohezních fondech o 24 procent říká, že původně to mělo být ještě mnohem horší. Takže teď je hlavně potřeba s méně penězi udělat více. Stát by si měl připravit plán strategických investic a tam bruselské zdroje poslat. "Kdyby se to udělalo v roce 2004, tak dnes jezdíme rychlovlakem z Drážďan do Vídně přes Českou republiku se zastávkami v Praze a Brně."

V Česku strany finišují s kandidátkami pro evropské volby, ale nikdo moc Čechům nevysvětluje, proč by v květnu měli k volbám do Evropského parlamentu jít. Polovina jich ani neví, že volby jsou 24. a 25. května. Čím jsou důležité?

Budou důležité, protože se bude hrát o duši Evropy, o to, zda Evropa zůstane dobrou adresou k životu. Kontinentem, kde je stabilita, kde se nedějí radikální změny, které rozvrátí běžný život lidí. Jistě, prožili jsme finanční krizi, migrační krizi, teroristické útoky a to nepřidá Evropanům na dobrém pocitu. A když Evropan nemá dobrý pocit, má tendenci vše svádět na Evropskou unii. A to musíme otočit…

To chápu, ale to svádění všeho možného na Evropskou unii jsem slyšel i na sněmu vašeho ANO a viděl jsem, jak jste se tam v první řadě docela viditelně ošívala.

Taky jsem se tam rozčílila. Jak se to řekne slušně: to mi opravdu zvedlo adrenalin.

Je třeba lidem opakovat: Nevěřte všemu, co najdete na internetu. Pokud vám něco hodně zvedne adrenalin, může to být lež.

A vysvětlila jste tedy lídrům aktuálně nejsilnější strany v Česku, že je to zbytečné?

Postupně se mi to daří. Oni nejsou zvyklí, že se rozčiluji. Ale když mě tu někdo po čtyřech letech rozhodování v komisi o existenčních otázkách pořád fackuje pomazánkovým máslem, tak je mi to prostě líto.

A čím to tedy je, že možná sice populistické, ale od počátku proevropské hnutí ANO se neubrání v předvolebním shonu antibruselskému tónu?

Protože se má za to, že to lidi rádi slyší.

A je to tak? Nemají po vší té kritice Bruselu pak voliči pocit, že jsou to vlastně zbytečné volby, a tak se se Slovenskem přetahujeme, v které zemi přijde k volbám nejmenší procento voličů v EU?

Já vám to řeknu natvrdo: lidem v České republice je Evropská unie z velké části úplně jedno. Ale přitom jsou ve skutečnosti evropské volby extrémně důležité. Proto je odpovědností stran, které volby považují za podstatné, aby lidem nabídly evropská témata tak, aby pochopili, že se jich to týká. I já jsem už roznesla pár koblih v kampaních po ulicích a lidi prostě zajímá, jak se jich osobně či jejich rodin a obce jednotlivé politiky dotýkají. Přenést evropská témata na tuto nejnižší úroveň je hrozně těžké.

Tak zkuste říct několik témat, která je možné z evropské debaty přenést do českých ulic a ukázat, že má smysl jít ke květnovým volbám.

Vy mi dáváte těžké otázky. Odpovím asi přes ochranu spotřebitele, kterou zaštiťuji. Fascinuje mě, jak v Česku rezonuje téma dvojí kvality potravin. Hodně se zasazuji o řešení, navrhla jsem konkrétní úpravu pravidel a doufám, že něco takového brzy zmizí z evropského trhu.

Ale když to srovnám s velkými existenčními otázkami Evropy, kde špatné rozhodnutí bude mít opravdu velké následky, tak je to nesrovnatelné.

jarvis_5c7fc7d3498e11e9dc102496.jpeg
„Jsem už v politice nějakou dobu, abych dokázala odlišovat hysterii před volbami a po volbách,“ říká Věra Jourová.
Foto: Honza Mudra

Takže účinná kampaň by měla stát na kombinaci spotřebitelských témat a velkých příběhů o budoucnosti EU?

Opravdu účinnou kampaní by bylo vytisknout leták ně­jakého supermarketu, odkud by zmizel camembert, mozzarella, a pokud by tam byly, tak s trojnásobnou cenou. Pak by lidé pochopili výhody EU.

Vy evropské volby ale budete sledovat i kvůli povinnostem komisařky pro justici. Varujete, že by dezinformace, především z Ruska, mohly volby ovlivnit. Jak?

Mohly by přihrát hlasy těm, kteří chtějí zničit Evropskou unii. Natvrdo to říkám.

Co proti tomu dělat?

Máme ještě dva měsíce na to, abychom lidem opakovali: Proboha, nevěřte všemu, co najdete na internetu. Pokud narazíte na něco, co vám zvedne hodně adrenalin, tak to může být lež. A já neříkám dezinformace, protože to je eufemismus. To jsou lži, které mají zničit způsob života, který je nám drahý. Pak je to pocit vyvolávání úzkosti. Když vidím pana Orbána v Maďarsku, jak vyvolává pocit, že je někdo chce vyhnat z EU, zadusit jejich křesťanský modus vivendi, to vše může způsobit, že lidé půjdou volit někoho, kdo to celé rozloží.

V evropských volbách podle projekcí hodně posílí populisté všeho druhu a pohřbí dosavadní spolupráci obou největších parlamentních frakcí − eurolidovců a eurosocialistů. Neobáváte se tedy, že ve vyjednávání komise, rady a parlamentu bude europarlament ještě složitější partner než dosud?

Jsem už v politice nějakou dobu, abych dokázala odlišovat hysterii před volbami a po volbách. Už nyní v těch jednáních v Evropském parlamentu vidím, že někteří europoslanci potřebují vyhnat témata do extrému, aby byli vidět doma, a berou si trochu Evropskou unii jako rukojmí.

Že se to děje často v těch závěrečných jednáních nad legislativou, to je docela nešťastný příběh, protože my z komise se pak musíme snažit dostat vše zpět na rovinu, ve které jsme to původně navrhli už jako kompromis s mnoha podklady a dopadovými studiemi.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.