reklama

Ukrajinská vláda chce dostavět svou jadernou elektrárnu s plzeňskou Škodou JS

Ekonom
Čtěte více: Rusko | Ukrajina | jaderná elektrárna
  • Kyjevská vláda zvolila pro dostavbu Chmelnické elektrárny poněkud šalamounské řešení.
  • Z tendru vyřadila svého nepřítele Rusko, reaktory by ovšem měla dodat Rusy ovládaná Škoda JS.
  • Té by zakázka pomohla získat reference pro dostavbu českých elektráren.
V Chmelnické elektrárně se podařilo dokončit jen dva bloky. Třetí a čtvrtý jsou už třicet let rozestavěné. V Chmelnické elektrárně se podařilo dokončit jen dva bloky. Třetí a čtvrtý jsou už třicet let rozestavěné. Foto: Wikimedia Commons - RLuts (CC BY 3.0)

Zatímco v Česku si na dostavbu Jaderné elektrárny Dukovany může stále ještě myslet více firem, na Ukrajině se zdá být vše již pomalu rozhodnuto. Kyjevská vláda v červenci schválila studii proveditelnosti dostavby Chmelnické jaderné elektrárny. Podle ní je jedinou reálnou možností dodávka reaktorů VVER-1000 plzeňskou Škodou JS. Turbíny a generátory by dodaly ukrajinské firmy a palivo by se odebíralo od amerického Westinghousu.

"V současné chvíli spatřujeme v dostavbě Chmelnické JE potenciálně velmi zajímavou příležitost, dosud však není nic rozhodnuto," řekl týdeníku Ekonom mluvčí plzeňské firmy Jan Stolár. Upozorňuje, že Škoda JS je už na ukrajinském trhu dlouho etablovaná. "Projekt dostavby třetího a čtvrtého bloku je stále ve stadiu posuzování a projednávání ukrajinských orgánů. Ukrajina pro nás představuje významný zahraniční trh, kde máme dlouhou tradici dodávek. V posledních letech se zaměřujeme i na realizaci investičních akcí směřujících ke zvyšování bezpečnosti tamních jaderných elektráren cestou jejich modernizace."

Hodnota kontraktu podle podkladů činí 72,4 miliardy ukrajinských hřiven (zhruba 57 miliard korun). Roční výroba energie obou bloků by měla přesáhnout 16 miliard kilowatthodin. Výstavba je plánovaná na 84 měsíců a třetí blok by se měl rozjet v roce 2025.

Od Rusů přes Korejce k Čechům

Chmelnická elektrárna se začala stavět v roce 1981. Elektřinu začala vyrábět v roce 1987. Do rozpadu Sovětského svazu se podařilo dokončit jen dva reaktory, v roce 1990 byly stavební práce zastaveny. Třetí blok zůstal dostavěn ze 75 procent, čtvrtý z 28 procent. V roce 2010 se Ukrajina s Ruskem dohodla na dobudování elektrárny. Jenže po ruské anexi Krymu a invazi na východ země se Ukrajina rozhodla kontrakt ukončit.

Pak se chvíli největším favoritem zdálo jihokorejské konsorcium KHNP, v roce 2016 bylo dokonce podepsáno memorandum, nicméně nyní se vláda definitivně přiklonila k dostavbě za účasti Škody JS.

Ukrajinci tak v hledání cesty, jak dostavbu elektrárny odstřihnout od Rusů, tak úplně neuspěli. Škoda je vlastněná ruskou společností OMZ, kterou ovládá státní Gazprombank.

Důsledky pro dukovanský tendr

Případný úspěch ve velkém obchodu bude důležitý nejen pro samotnou firmu, ale i pro další debatu o dostavbě jaderných elektráren v Česku.

Bitva o Dukovany právě vrcholí. Probíhá čilý lobbing, ministerstvo průmyslu finalizuje jednotlivé možnosti dostavby a financování a firmy sčítají cenné reference z celého světa, které budou moci předložit polostátnímu energetickému kolosu ČEZ k posouzení.

Favoritem se zatím zdá ruský Rosatom a úspěch Škody JS by mohl jen pomoci.

David Klimeš
Přeposlat
Diskuse
reklama

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama