reklama

Na dovolenou letadlem bez oken. Tlak dopravců na úspory proměňuje leteckou dopravu

Ekonom
Čtěte více: inovace | letectví | letecký průmysl
  • Aerolinky Emirates začaly v létě testovat letadla s virtuálními okny.
  • Firma Boeing pracuje na vývoji letadel, která by zvládl řídit jeden pilot místo dvou.
  • Spací kabiny umístěné v zavazadlovém prostoru chystají pro cestující aerolinky Qantas.
jarvis_5b8fa393498e5af9cc8b2e9a.jpeg Plavba mezi mraky. Britské výzkumné centrum CPI vyvíjí letadlo, jehož stěny by pokrývaly displeje. Na nich by se promítaly záběry z venkovního prostředí. Foto: CPI

Nastoupíte do letadla a posadíte se k okénku. Z něj sledujete vzlet stroje, vzdalující se krajinu a mraky, kterými prolétáváte. Ve skutečnosti se ale nedíváte ven, sedíte u oválné obrazovky, která se okénku podobá, a sledujete kvalitní videozáběry z venkovního prostoru. Ještě tísnivěji než chybějící okna může na cestující působit, že v kokpitu letadla nikdo nesedí. Namísto tradičních dvou pilotů řídí letoun pouze jeden a ten si zrovna odskočil na toaletu. Tak by se mohla za pár let proměnit letecká doprava. Aerolinky a výrobci letadel chystají především inovace, které sníží náklady nebo budou znamenat pohodlnější let pro cestující.

Plavba mezi mraky

Letadla s virtuálními okny představily nedávno aerolinky Emirates. Novinka se zatím testuje v několika letounech Boeing 777 u vybraných sedadel první třídy. Díky tomu se i pasažéři sedící v luxusních uzavřených kabinách uprostřed stroje mohou kochat výhledem z okna. Cestující na obrazovkách sledují v reálném čase záběry z optických kamer umístěných na vnější straně letadla. "Zákazník si bude moci vybrat, zda se chce dívat nalevo, nebo napravo," pochvaluje si ředitel aerolinek Tim Clark ve zprávě agentury AP.

Pokud se novinka osvědčí, nemusela by jen zvyšovat komfort cestujících sedících uprostřed letadla. Aerolinky Emirates zvažují postupné odstranění všech oken. Trup letadla by se tak zpevnil a odlehčil, což by znamenalo úspory paliva a levnější provoz. Je však otázka, jak budou novinku vnímat cestující. Experti varují, že citlivější jedince, zvlášť ty se sklonem ke klaustrofobii, může let v uzavřeném prostoru bez oken stresovat.

Letecká společnost Qantas chce vedle spacích kabin dát pasažérům k dispozici i malou tělocvičnu.

Na vývoji letadla bez oken pracuje i britské výzkumné centrum CPI. Podle jeho návrhu by se záběry z venkovního prostředí promítaly na displeje z ohebného plastu, které by pokrývaly téměř celý vnitřní prostor letadla. Cestující by si tak mohli užít "plavbu" mezi virtuálními mraky. O příjemné zážitky pasažérů jde ale i v tomto případě až na druhém místě. Také vývojáři z CPI se především snaží snižovat hmotnost letadla, a tudíž zlevnit lety.

Přistání bez pilota

Úspory v podobě platu druhého pilota má přinést další z chystaných novinek. Dnes musí letadlo přepravující cestující řídit z kokpitu alespoň dva lidé, za pár let bude možná stačit jeden.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

Eva Hníková
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama