reklama

Finanční správa získala jména pronajímatelů přes Airbnb, nyní po nich vymáhá neuhrazené daně

Ekonom
  • Finanční správa začala poskytovatelům krátkodobých pronájmů rozesílat výzvy k doplacení daní.
  • Kde získala jména hostitelů, se s jistotou neví.
  • Přesto by výzvu berního úřadu neměli ubytovatelé ignorovat.
  • Že by úředníci blufovali, není pravděpodobné.
jarvis_5b7d6ac1498e5af9eb69999b.jpeg Po úřední výzvě k doplacení daní by měl pronajímatel podat dodatečné daňové přiznání. Podle výkladu finanční správy by měli mít hostitelé také živnostenské oprávnění. Foto: Jiří Němeček

Finanční správa rozjela zátah proti ubytovatelům přes Airbnb. Těm, kteří z příjmů z krátkodobých pronájmů řádně neplatili daně, rozesílá výzvy k doplacení a v některých případech provádí u hostitelů také daňové kontroly. Kde získala informace, které ji přivedly na stopu neplatičů, finanční správa tají. Airbnb popírá, že by je českým úřadům vydalo. Přesto daňaři radí, aby výzvy berního úřadu ubytovatelé raději neignorovali a daně doplatili. Že by finanční správa jen blufovala, není pravděpodobné. Neplatičům hrozí vysoké pokuty a v některých případech i trestní stíhání.

Možných cest, jak mohla finanční správa legálně získat informace o poskytovatelích krátkodobých pronájmů, je hned několik. "Z dosud zveřejněných informací je nepochybné, že správce daně získal data o osobách s příjmy od Airbnb cestou vyhledávací činnosti," říká daňový expert společnosti Apogeo a bývalý přední manažer finanční správy Jiří Žežulka a dodává: "Nejpravděpodobněji lze usuzovat, že si vyžádal informace z bankovního účtu, ze kterého jsou platby od provozovatele platformy směrovány pronajímatelům." Povinnost poskytnout finančnímu úřadu na výzvu údaje o majiteli účtu, stavech a pohybech peněz ukládá bankám daňový řád. Tyto informace pak mohou úředníci použít při vymáhání daňových nedoplatků.

Druhou možnou cestou, jak mohli úředníci data o ubytovatelích získat, je mezinárodní výměna informací. "Důkazy získané cestou oficiální mezinárodní spolupráce jsou legální. Do mezinárodní výměny informací o daňových subjektech jsou zapojeny všechny státy EU i řada dalších," uvádí daňový poradce KODAP Vlastimil Sojka. V případě Airbnb by mohly být zdrojem informací z mezinárodní výměny buď Spojené státy americké, kde společnost sídlí, nebo Irsko, kde má Airbnb evropskou centrálu. Právě v Irsku tak platforma eviduje veškeré příjmy, které se přes ni uskuteční, včetně jmen hostitelů. O data už irské úřady požádalo například Německo.

Třetí možností, jak se mohl stát k údajům z Airbnb dostat, je přes americkou společnost AirDNA, která se živí získáváním takových dat z databáze Airbnb a jejich přeprodejem. Data od ní ostatně využili i akademici z Vysoké školy podnikání a práva, kteří pro vládu dělali studii o sdílené ekonomice.

"Data, která by umožnila identifikaci hostitelů Airbnb, jsme k dispozici měli," říká Vladimír Krajčík, jeden z autorů studie. Nešlo o konkrétní jména a příjmení ubytovatelů − ti v datech AirDNA vystupují pouze pod identifikačním číslem. Výzkumníci ale měli k dispozici GPS souřadnice pronajímaných objektů. "Nebyl by z nich problém s propojením s údaji z katastrálního úřadu zjistit jméno majitele," míní Krajčík. Ostatně Úřad vlády se také o tato data zajímal. Krajčíkův tým mu je ovšem nemohl poskytnout − zavázal se k mlčenlivosti.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

Alžběta Vejvodová
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama