reklama

Když si nejbohatší Afričan plní sny: Nigerijský podnikatel buduje rafinerii za 15 miliard dolarů. Má zlepšit energetickou soběstačnost a nakopnout ekonomiku

Ekonom
Čtěte více: osobnosti | podnikatel | energetika | OPEC | Afrika
  • Nigerijský podnikatel a nejbohatší muž Afriky Aliko Dangote buduje rafinerii za 15 miliard dolarů.
  • V jeho zemi má zlepšit energetickou soběstačnost a tím nakopnout tamní ekonomiku.
jarvis_5b7d33ee498e5af9e8c492e9.jpeg Nejbohatší Afričan Aliko Dangote už v projektu nigerijské rafinerie proinvestoval šest miliard dolarů, celkové náklady na dokončení přitom mají být více než dvojnásobné. Foto: Reuters

Loni oslavil šedesátku a vytyčil si tři zásadní cíle. Koupit svůj zamilovaný klub, londýnský Arsenal. Najít − již potřetí − ženu svého srdce a oženit se. A dobudovat rafinerii, která změní ekonomiku domovské Nigérie. Nejbohatší muž nejchudšího kontinentu Aliko Dangote si před sebe neklade malé cíle. Především posledně jmenovaný plán není malé sousto. Dangote, bez výraznějších zkušeností v petrochemii, plánuje na kraji Lagosu monstrpodnik, který by zpracovával čtvrt milionu barelů ropy denně, zároveň zásoboval plynem hlavní město země a návdavkem vyráběl hnojiva. Doposud na tento plán vsadil šest miliard dolarů z vlastních fondů. Celou polovinu svého jmění, jež agentura Bloomberg odhaduje na 12,2 miliar­dy dolarů. Dangote je zvyklý hrát ve velkém. A nyní plánuje, že Nigérii, která je členem OPEC, zbaví závislosti na cizích zpracovatelích ropy.

Rafinerie v bažině

"Je to výzva se spoustou rizik. Zpracování ropy je velmi volatilní odvětví," komentoval pro Bloomberg situaci Jeremy Parker z londýnského CITAC, jež se zabývá africkou energetikou. Sedm tisíc dělníků, kteří obrovský projekt realizují, navíc čelí − z perspektivy západního světa − velkým problémům. Celý projekt vzniká na bažinatém podloží břehu Atlantiku asi hodinu cesty západně od Lagosu. V místech, kde neexistuje pořádná logistická infrastruktura, rozhodně tedy nikoliv taková, jež by umožňovala bezpečně přepravit zařízení rafinerie. A už na začátku roku 2020 se přitom počítá, že podnik začne zásobovat zemi benzinem, naftou nebo plasty. Na to sázejí i místní politici, a proto na dokončení projektu přesně podle časového harmonogramu tvrdě tlačí.

Prezident Muhammadu Buhari se při návštěvě staveniště nechal slyšet, že by byl velmi nadšen, kdyby stavitelé stihli projekt spustit do příštích voleb, které se konají už za půl roku. Experti naproti tomu předpokládají, že plánované produkce první nigerijská rafinerie na zelené louce za posledních 30 let dosáhne nejdříve v roce 2022 a projekt se proti aktuálně plánovaným 15 miliardám dolarů ještě značně prodraží. Dangote se tak ocitá ve dvojích kleštích. Zároveň se ale nedá říci, že by to s místními politiky neuměl.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

Lukáš Vincent
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama