reklama

Součástky z brněnského Frentechu létají k Marsu i Jupiteru. Pro připravovanou misi k rudé planetě vyrobí modul pro padák

Ekonom
  • Když v roce 1994 Pavel Sobotka zakládal Frentech, výrobu pro vesmírné projekty neplánoval. Dnes se kosmický průmysl podílí na tržbách jeho firmy více než třetinou.
  • Pro připravovanou misi na Mars ExoMars 2020 Frentech například vyrobí modul pro padák.
"Za velmi úspěšného považuji každého, kdo podniká poctivě. To je nejcennější kapitál," říká ředitel Frentechu Aerospace Pavel Sobotka. "Za velmi úspěšného považuji každého, kdo podniká poctivě. To je nejcennější kapitál," říká ředitel Frentechu Aerospace Pavel Sobotka. Foto: Josef Kubíček

Když člověk přijíždí do sídla společnosti Frentech Aerospace v Brně-Maloměřicích, nemůže se ubránit dojmu, že si spletl adresu. Musí projít kolem obřího vlakového depa a minout nepříliš udržovanou ubytovnu pro sociálně slabé. Teprve za ní vykoukne moderní šedivá budova Frentechu − hi-tech firmy s bezmála 200milionovým ročním obratem a zhruba stovkou zaměstnanců.

Zvenku vůbec nevypadá jako továrna a už vůbec je těžké si představit, že odtud součástky míří do celého světa a ještě dál. Díly z Frentechu se už dostaly na Mars, další se brzy vydají na cestu k Jupiteru.

Že jednou bude vyrábět součástky do kosmických lodí, ředitel Frentechu Pavel Sobotka − bývalý obráběč kovů z brněnské Tesly − neplánoval.

Poté co v 90. letech smrt jeho obchodního partnera ukončila jejich mladý a nepříliš úspěšný byznys s výrobou automatizovaných parkovacích systémů, založil s novým nizozemským společníkem firmu zaměřenou na přesnou mechaniku a díly pro měřicí a medicínskou techniku. "Do vzduchu" Frentech vynesla náhoda. "Jak se k nám dostali pánové z Airbusu, dodnes nevím," říká Sobotka a dodává: "Webové stránky tehdy neexistovaly, my jsme díly do letadel nevyráběli. Byla to náhoda jako z pohádky." První nabídku ke spolupráci Frentech přesto odmítl.

Proč jste z počátku nechtěli s Airbusem spolupracovat?

Neměli jsme v té době zkušenosti s takovou prací. Letecký průmysl je hodně specifický. My jsme v tu dobu neměli odpovídající technologii, takže spustit výrobu pro Airbus se mi zdálo nemožné.

Oni to ale nevzdali. Zavolali nám, že je to špatné rozhodnutí, že navštívili Maďarsko, Slovensko, Ukrajinu, Polsko a nevidí nikoho jiného, s kým by mohli spolupracovat, než nás. Dokumentaci, kterou jsme jim poslali zpět, nám zase vrátili. My jsme pak kvůli tomu měli problémy s celním úřadem. Tam začali po této dvojí výměně studovat, co je to za "tajné" výkresy, a my museli bojovat o to, aby nám je vůbec dali. Nakonec se to ale podařilo, my udělali rámcovou nabídku a pak to šlo postupnými kroky − kvalifikace, první dodávky. Výsledkem je, že jsme už Air­busu dodali více než 1,5 milionu dílů.

Pavel Sobotka (69)

Pavel Sobotka se vyučil kovoobráběčem a poté 27 let
pracoval v brněnské Tesle.

Začátkem 90. let založil s německým partnerem firmu na výrobu a montáž automatických parkovacích systémů.

V roce 1994 se spojil s Nizozemci a společně začali pod značkou Frentech vyrábět součástky do měřicích a laboratorních přístrojů. V roce 2006 Sobotka se svými českými společníky odkoupil podíl z Nizozemska a od té doby je Frentech Aerospace ryze českou firmou.

K čemu součástky z Frentechu v letadlech Airbusu slouží?

To je velice různé. Jsou to například díly, které jsou v autopilotu A320. Pak jsou to díly do nákladových dveří A 380 a A 350 nebo podvozku A 400 M a další. V A 380, tedy největším dopravním letadle světa, najdete naše díly také v kormidle, ale i na řadě dalších míst. Děláme spoustu náhradních dílů.

Jsou rozeseté ve všech modelech značky Airbus.

Jak velký podíl na vaší výrobě má teď letecký průmysl?

Dohromady je to dneska něco přes 60 procent naší výroby. Bývalo to více než 70 procent, pak ale Airbus změnil politiku. Nový management firmy preferuje mimo jiné dodávky z Rumunska a z Ameriky.

Kromě Airbusu jsme také subdodavateli dílů do letadel Boeing a Embraer.

A vesmírný průmysl? Ten má teď u vás jaký podíl?

Vesmírný průmysl loni činil 34 procent našeho obratu, což bylo poměrně hodně. Je to velice riskantní a nevím, jak to dopadne letos. Vesmírný průmysl je velmi specifický. Jsou to projektové záležitosti. Nefakturujeme průběžně to, co uděláme, ale musíme dosáhnout určitých milníků a do té doby celý ten projekt profinancovat. Je to, dalo by se říct, prototypová výroba. Pak ještě vyrábíme pro obranný průmysl. Ten tvoří kolem 4,5 procenta našeho obratu.

Na webu se píše, že součástky z Frentechu najdeme i pod vodou. To je kde?

Děláme díly pro periskopy ponorek. Těch ale nedodáme moc, ponorek se ročně vyrobí jen několik málo kusů. Je to de facto zakázková výroba.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

Alžběta Vejvodová
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama