Tržní hodnota společnosti Facebook spadla o 120 miliard dolarů. To je více, než činí celková tržní kapitalizace takových firem, jako jsou McDonald's, Nike či General Electric. Po uzavření burzy ve čtvrtek se akcie obchodovaly za 176 dolarů, to je pokles téměř o pětinu oproti středě.

"Mark Zuckerberg přišel za 120 minut v přepočtu zhruba o 370 miliard korun. Jde možná o historicky nejvýraznější zchudnutí během tak krátkého okamžiku. Chudl tempem tří miliard korun za minutu," upozornil ekonom Lukáš Kovanda na svém Twitteru už ve středu.

Zuckerberg tak přišel zhruba o pětinu svého majetku. Pro mnoho miliardářů v žebříčku agentury Bloomberg by taková ztráta majetku představovala krach. Zhruba 87 procent současných miliardářů v seznamu by po takové ztrátě ze žebříčku vypadlo.

Akcie začaly padat poté, co firma zveřejnila výsledky za předchozí čtvrtletí a také výhled pro další čtvrtletí. Ten investory zaskočil, protože kalifornská technologická společnost očekává do budoucna nižší dynamiku růstu tržeb a také pokles ziskovosti.

Důvodem je zpomalující tempo nárůstu počtu uživatelů (v Evropě se jejich počet dokonce mírně snížil) a také vyšší náklady na zajištění bezpečnosti dat. To souvisí s nedávnými skandály ohledně zneužití dat ze strany společnosti Cambridge Analytica a také s novými předpisy v EU ohledně ochrany osobních údajů (směrnice GDPR). I kvůli tomu se počet zaměstnanců v porovnání se stejným obdobím minulého roku zvýšil o 47 procent na 30 275. Celkové náklady firmy vyskočily nahoru dokonce o polovinu na 7,36 miliardy dolarů.

Za druhé čtvrtletí firma oznámila meziroční zvýšení tržeb o 42 procent na 13,23 miliardy dolarů. Analytici oslovení agenturou Bloomberg však čekali, že tržby dosáhnou 13,36 miliardy dolarů. Společnost založená Markem Zuckerbergem tak v tomto ukazateli zaostala za předpoklady poprvé od prvního čtvrtletí roku 2015. Tempo růstu bylo nejpomalejší za poslední tři roky a podle finančního ředitele Davida Wehnera má v druhé polovině letošního roku zpomalit k 30 procentům.

Čistý zisk Facebooku, který provozuje také sociální síť Instagram a populární komunikační aplikace WhatsApp a Messenger, dosáhl za předchozí tři měsíce 5,1 miliardy dolarů, o 31 procent více než loni. Provozní marže za druhé čtvrtletí dosáhla 44 procent a podle vedení firmy má v dalších letech klesnout mezi 30 až 40 procent kvůli vyšším investicím do nových produktů a infrastruktury.