reklama

Český autoland po letech růstu dojel na svůj vrchol. Teď zpomaluje, obává se protekcionismu a vyhlíží elektrobudoucnost

Ekonom
  • Nejúspěšnější segment průmyslové produkce zvolňuje a bojí se protekcionismu.
  • Vedle toho je potřeba zachytit nástup nových technologií.
  • Podle oslovených ekonomů by to mohla být velká příležitost například pro český elektrotechnický průmysl.
Automotive v Česku nejsou samozřejmě jen automobilky jako Škoda, kolínská Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech a nošovické Hyundai. Automotive v Česku nejsou samozřejmě jen automobilky jako Škoda, kolínská Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech a nošovické Hyundai. Foto: Škoda Auto

Automobilový průmysl v Česku má za sebou léta závratného růstu. Teď ale nejspíše dorazil na vrchol. Pořád sice padají rekordy, jen za prvních šest měsíců tohoto roku automobilky vyrobily 775 tisíc silničních vozidel, nejvíce v historii, makročísla už ale ohlašují zvolnění tempa.

Za první kvartál výroba osobních aut meziročně klesla o 2,6 procenta. Zbytek roku bude lepší, ale na dvouciferné růsty si nejdůležitější segment českého průmyslu pravděpodobně může nechat zajít chuť.

"Automobilový průmysl patří k tahounům růstu průmyslu, především loni rostl velmi rychle. Udržet si takové tempo nebude snadné, a to ani z hlediska poptávky, ale především s ohledem na faktory, jako jsou zavádění cel v USA nebo brexit," říká prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Růst se podle něj zpomalí. Jak moc a jaká bude další budoucnost výroby aut v Česku, o to se nyní hraje.

Výš už to nejde

Už osm let v řadě se tu vyrábí přes milion vozů ročně, loni jejich počet přesáhl 1,4 milionu. Z pásů tak sjede každý den přes čtyři tisíce aut, každých zhruba dvacet sekund jedno. Tržby členů Sdružení automobilového průmyslu loni meziročně vzrostly o sedm procent a přesáhly bilion korun. Automotive také už léta kraluje v žebříčku nejúspěšnějších firem Czech Top 100. Několikátým rokem vítězí mladoboleslavská Škoda Auto, která v roce 2017 zaznamenala tržby 407,4 miliardy korun, tedy o 53,4 mi­liardy více než v roce 2016.

V mezinárodním srovnání je Česko druhým největším výrobcem aut v přepočtu na obyvatele. Ale na obzoru domácího autolandu se rýsují mraky. "Podle mého názoru lokální automobilový průmysl, který vyrábí především nižší a střední třídu osobních aut, dosáhl svého pomyslného vrcholu, ze kterého začal počátkem roku prudce, nyní trochu pozvolněji klesat," říká hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská. Dokazují to podle ní nejen data za výrobu, ale i objednávky či registrace osobních aut. Čísla za minulý rok jsou tak možná vrcholem českého automobilového průmyslu, která bude obtížné opakovat.

Nejen Škoda, ale i Volvo či BMW

Automotive v Česku nejsou samozřejmě jen automobilky jako Škoda, kolínská Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech a nošovické Hyundai, výrobci náklaďáků − kopřivnická Tatra nebo Avia, či autobusů, jako jsou Iveco Czech Republic (dříve Karosa) a SOR Libchavy.

Už osm let v řadě vyrábí Česko přes milion vozů ročně, loni jich bylo poprvé přes 1,4 milionu.

Jde o řadu dalších významných dodavatelů: AGC Automotive Czech, Auto­motive Lighting, MAHLE Behr, Benteler, Bosch, Continental AG, Brano, Magna Bohemia, Faurecia, Hella, Johnson Controls, TRW Automotive, Valeo nebo Varroc Lighting Systems.

Na příkladě Benteleru lze dobře ilustrovat, jak moc za poslední čtvrtstoletí automobilový průmysl v Česku zmohutněl. Globální značka, která je řízená z rakouského Salcburku, působí v Česku už 20 let. Benteler Automotive tu postupně otevřel čtyři továrny a v dubnu tohoto roku přidal svůj pátý závod v Klášterci nad Ohří v průmyslové zóně Verne.

Benteler také ilustruje, že domácí autoprůmysl nejsou zdaleka jen subdodávky pro Škodovku. Klášterecká továrna se zaměřuje na stříhání platin či svařování a laserové řezání i pro Volvo, BMW či Daimler. Projekt za 1,5 miliardy korun podpořil i CzechInvest.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

David Klimeš
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama