reklama

Pořádky se mění. S Trumpem i bez něj

Ekonom
Čtěte více: USA | obchod | Trump Donald
Josef Pravec Josef Pravec Foto: Jan Hunter Doležálek

Celý svět skloňuje slovo obchodní válka a nemůže si na něj a hlavně na to, co znamená, zvyknout. Jako by šlo o něco z dávnověku, co v civilizovaných poměrech nemá místo. Nepochopitelné je i to, že nový trend nepřichází z Ruska nebo Číny, ale z USA, země, která byla od roku 1945 vlajkovou lodí liberalismu a pak globalizace.

Při pohledu do historie o tak velké překvapení nejde. Cla přece dlouho chránila vznikající americký průmysl před konkurencí a byla jedním z receptů Washingtonu, jak téměř před devadesáti lety čelit světové hospodářské krizi. A hlavně: v létě roku 2016, v době zvolení Donalda Trumpa prezidentem, vypracovaly americké tajné služby 200stránkovou prognózu vývoje do roku 2035, přičemž jádro této studie vznikalo ještě před volbami. Jedna ze tří předložených variant upozorňovala na možnost, že se globalizace zastaví a svět se rozpadne na jednotlivé "ostrovy". Tedy navzájem si konkurující re­giony, tvořené místními velmocemi a jejich okolními spojenci. A ty se začnou zajímat hlavně o vlastní ekonomickou a vojenskou bezpečnost. Další předpovědí je období nízkého ekonomického růstu, oslabování významu mezinárodních institucí všeho druhu a růst hospodářského protekcionismu.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

Josef Pravec
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama