reklama

"Garážmistr wehrmachtu" vyrábí náhradní díly na německé veterány

Ekonom
Čtěte více: automobil | osobnosti | podnikatel
  • Ve svém domě ve Zvoli na Šumpersku vybudoval podnikatel Vladimír Léhar pozoruhodnou sbírku vozidel z druhé světové války.
  • Na válečné veterány vyrábí i náhradní díly, které dodává sběratelům z celého světa.
  • Se svým synem plánuje v obci vybudovat muzeum i s hotelem a restaurací.
jarvis_5b0e81f5498e341e52c766cb.jpeg Zakladatel sbírky Vladimír Léhar s jedním ze svých obojživelných vozidel přezdívaných Vodník. Foto: archiv

Nenápadný rodinný domek v postranní ulici obce Zvole na Šumpersku se od sousedních stavení zvenku nijak neliší, uvnitř je ale vše jinak. Pod přístřeškem na dvorku stojí německý obrněnec z druhé světové války, vedle něj nová kapota na německý polopásový tahač. Na protější straně parkuje americký vojenský Ford z doby korejské války s otevřeným víkem motoru, který se houpe na zvedáku před autem. Ve stodole s velkou přístavbou jsou zákoutí plná vojenských motorek, aut, tahačů a dalších vozidel spolu s kanystry, koly, částmi motorů a dalším příslušenstvím.

"Nevím přesně, kolik toho je, evidenci jsem přestal vést po pětadvacátém vozidle," říká Vladimír Léhar, který zajímavou sbírku vybudoval. Válečné stroje jedenašedesátiletého muže už čtvrtstoletí také živí. Soukromým sběratelům těchto vozidel dodává náhradní díly do celého světa. "Co bylo možné vyrobit před 70 nebo 80 lety, se musí v dnešních podmínkách s dnešními stroji dát vyrobit taky. Je to jen otázka vůle a peněz," říká. U různých firem v regionu nechává vyrábět kola, karoserie, mechanické díly i části motoru. "Když dostanu do ruky zpětné zrcátko, jsem schopen vyrobit zbytek vozu," dodává.

Loni předal živnost i sbírku svému dvaadvacetiletému synu Janovi, který je absolventem automobilní střední školy v nedalekém Zábřehu. "Řídit jsem se naučil v jedenácti letech tady na tom Fordu, který teď renovujeme. Po třiadvacetileté službě už to potřeboval," svěřuje se nástupce v čele rodinného byznysu.

Zájemci mohou ve Zvoli pořídit náhradní díly na německé druhoválečné motorky BMW a Zündapp, na vojenské osobní vozy Volkswagen a jejich obojživelné verze i na pozoruhodnou pásovou motorku vyvinutou pro výsadkáře. Vedle toho Léhar pracuje na zakázkových renovacích mnohem větších strojů, hlavně polopásových tahačů a obrněných transportérů. Nejznámějším z nich je takzvaný "hakl", bez nichž se ve filmech o druhé světové válce obejde málo­která bojová scéna.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

Jan Richter
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama