Genetické manipulace zajistí budoucnost medicíny

Ekonom
Čtěte více: medicína | nemoc | genetika | zdravotnictví | DNA
  • Zásah do genomu otevírá možnosti léčby tam, kde lékaři zatím byli bezmocní.
  • Naději mají hlavně pacienti s vrozenými vadami, cévními onemocněními či rakovinou.
  • Manipulace s lidským genetickým kódem ovšem skýtá i obrovskou byznysovou příležitost.
jarvis_5b055c9f498e341ef7fda62d.jpeg Analýza DNA vyvolává na jedné straně nadšení a občas i snahy zavést její povinnost u novorozenců plošně, na druhé straně ale i kontroverze. Foto: Shutterstock

Zmapování lidské DNA nejspíš znamená pro medicínu větší zlom, než byl objev antibiotik. Otevírá možnosti diagnostiky i léčby tam, kde lékaři zatím byli bezmocní. Naděje se objevuje pro pacienty s vrozenými vadami, cévními onemocněními, rakovinou, Alzheimerovou chorobou, schizofrenií a řadou dalších nemocí, genetika je také základem k pochopení a zpomalení procesu stárnutí.

"Dostali jsme se do stadia, kdy už umíme genetický kód člověka nejen číst a psát, ale také převést do digitální formy a po úpravě přeložit zpět," říká Craig Venter, šéf týmu, který se proslavil zmapováním lidského genetického kódu. Jinak řečeno: můžeme napsat něco jako DNA software, vložit do počítačového převaděče a vytvářet neomezené množství variant biologického života. Bude tak možné opravit řadu poruch genového zápisu. "Nepůjde to ale snadno: už sice víme o genetickém kódu hodně, ale mnohem víc se toho ještě budeme muset naučit," dodává Venter.

Patent na genom

Kořeny genetické medicíny sahají do Brna, kde v 60. letech 19. století Gregor Mendel formuloval zákony dědičnosti. Molekulu DNA objevil švýcarský lékař Friedrich Miescher prakticky současně, teprve roku 1943 se ale podařilo oba tyto geniální objevy spojit: Oswald Avery, Colin MacLeod a Maclyn McCarty prokázali, že DNA je nositelem dědičnosti. A roku 1953 Francis Crick, Maurice Wilkins a James Watson odhalili její strukturu, za což později obdrželi Nobelovu cenu.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních