reklama

Čichový marketing: Tajná válka pachů a vůní

Ekonom
Čtěte více: marketing
  • Lidský čich vědu dlouho moc nezajímal, protože se zdálo být zbytečné ho zkoumat, když ve srovnání se zvířaty se jeví jako zakrnělý.
  • Vůně a pachy z okolí nás ovšem ovlivňují více, než si myslíme.
  • Pozitivní čichový vjem může například obchodu zajistit i dvojnásobné tržby.
jarvis_5af2cb85498e2b6136c406c9.jpeg Lidský čich sice za většinou ostatních savců zaostává, ale padesátimiliardový roční obrat světového voňavkářského průmyslu naznačuje, že by byla chyba tento smysl podceňovat. Foto: Shutterstock

Lidský čich sice za většinou ostatních savců zaostává, ale padesátimiliardový roční obrat světového voňavkářského průmyslu naznačuje, že by byla chyba tento smysl podceňovat. Zdaleka nejde jen o marnivost: vůně a pachy mají skrytý, ale o to významnější vliv na lidské chování, vztahy a pocity.

Neuromarketink je věc, o které se veřejně moc nemluví, stejně jako se dětem neprozrazuje, jak kouzelník při představení dělá své triky. Nejde totiž o nic menšího než o uplatnění nejmodernějších poznatků neurologie, informatiky, psychologie a dalších věd v marketingu − tedy k tomu, aby zákazník dělal, co prodávající chce, aby dělal. Konkrétně: využitím metod, jako jsou elektroencefalografie, magnetická rezonance, biometrie či počítačové analýzy kamerových záznamů, se vědci snaží zjistit, jak různé podněty podvědomě ovlivňují jednání spotřebitele.

Jednou z metod neuromarketingu je i práce s vůněmi a pachy, takzvaný olfactory marketing nebo scent marketing. Lidský čich vědu dlouho moc nezajímal, protože se zdálo být zbytečné ho zkoumat, když ve srovnání se zvířaty se jeví jako zakrnělý. Právě neuromarketing na něj obrátil pozornost, když se ukázalo, že na chování člověka má mnohem větší vliv, než to na první pohled vypadá.

Poslední výzkumy ukazují, že každý člověk má svůj originální pachový "podpis", který může mít významný vliv na jeho společenské zařazení, výběr partnera a interakce s ostatními lidmi. A naopak vůně a pachy z okolí mohou člověka ovlivňovat, aniž by si to uvědomoval.

Nakupování podle vůně

Rozbalování nového zboží je většinou příjemný zážitek − velmi často spojený s určitou vůní. Specifickým způsobem voní nová spotřební elektronika, jinak, ale také příjemně, voní nový textil, nábytek, interiér nového automobilu, specifickou vůni mají také prodejny zaměřené na určitý druh zboží. Snaha, aby produkt nebo obchod byl spojený s příjemnými vjemy, je stará asi jako trh sám, olfactory marketing však na to jde vědecky.

Pozitivní čichový vjem zvyšuje prodej. Určité pachy mohou v zákazníkovi vzbuzovat pocit povinnosti si daný produkt koupit.

Například studenti finské Laurea University of Applied Sciences vyhodnocovali prodej dvou skupin stejného druhu zboží, z nichž jedna byla bez jakékoliv úpravy a druhá vydávala slabou příjemnou vůni. Ukázalo se přitom, že pozitivní čichový vjem zvyšuje prodej až dvojnásobně. Jiné výzkumy naznačují, že určité olfaktorické podněty dokonce mohou v zákazníkovi vzbuzovat pocit povinnosti si daný produkt koupit.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

Jan A. Novák
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama