reklama

Finanční leasing na vymření. Polovina firem si nová auta pronajímá, zbytek volí běžný úvěr

Ekonom
  • Finanční leasing loni představoval jen 3,5 procenta z nových smluv na nákup auta na splátky.
  • Dříve oblíbený nástroj financování nákupu vozů postupně vytlačují klasické úvěry.
  • Obliba operativního leasingu roste u soukromých osob i firem; pronájmy rostou dvouciferným tempem.
Nejprodávanějším modelem byla Octavia. Nejprodávanějším modelem byla Octavia. Foto: Škoda Auto

Finančnímu leasingu "zvoní hrana". Podle statistik České leasingové a finanční asociace (ČLFA) v loňském roce tohoto nástroje pro pořízení vozu na splátky využil jen zlomek lidí, kteří nechtěli nakupovat za hotové. Mezi podnikateli tvořil podíl finančního leasingu na celkovém počtu nově uzavřených smluv pouze necelých 3,5 procenta. U soukromých osob je toto číslo ještě nižší: pouhé tři desetiny procenta.

Dříve velmi oblíbený finanční nástroj z trhu téměř úplně vytlačily běžné bankovní úvěry. Jsou obzvláště oblíbené mezi běžnými lidmi, kde představují více než dvě třetiny všech nákupů aut na dluh. Podnikatelé úvěr loni volili ve dvou případech z pěti.

Naopak stále větší oblibě se těší pronájem vozů prostřednictvím operativního leasingu. Ukazuje se, že především pro firmy a podnikatele není důležité auto vlastnit. A že naopak výhody pronájmu aut do firemní flotily mnohdy převažují. Celkem si na operativní leasing v loňském roce pořídila vůz více než polovina podnikatelů. To je o 7,5 procenta více než v roce 2016.

Více než polovina firem, které nechtěly auto nakoupit za hotové, loni zvolila variantu operativního leasingu.

U domácností zatím stále převažuje touha auto vlastnit. I tak ale podíl pronájmů na statistikách ČLFA představuje téměř jednu třetinu a meziroční nárůst je ještě vyšší než u firem: více než 13,3 procenta.

"Předpokládáme, že posun v prioritách zákazníků bude sílit. Zatímco dříve se soustředili hlavně na to, jakým způsobem získat peníze na automobil, dnes je mnohem více zajímá, jak jim leasingové společnosti mohou pomoci od povinností a starostí, které jsou spojeny s provozem vozu," odhaduje šéf ČLFA Jaroslav Krutilek.

Auto bez vlastnictví. I bez starostí

Jaký způsob pořízení auta je ale nejvýhodnější z hlediska nákladů? Týdeník Ekonom na modelovém příkladu spočítal tříleté náklady na pořízení Škody Octavia Combi 1,6 TDI s dieselovým motorem, a to třemi způsoby: při nákupu za hotovost, při využití úvěru a prostřednictvím pronájmu. Do nákladů vedle splátek úvěru či "nájmu" u operačního leasingu připočítal také pojištění. Naopak výpočet nezahrnuje pravidelné servisní prohlídky, sadu zimních pneumatik a dalších doplňkových služeb, které často leasingové firmy společně s pronájmem nabízejí.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

Jan Němec
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama