reklama

Vážení čtenáři

Ekonom
Čtěte více: editorial
Dalibor Martínek, šéfredaktor Dalibor Martínek, šéfredaktor Foto: Jan Hunter Doležálek

K českým dálnicím už nejde říci moc nového. Všichni víme, jaká je situace. Funkční dálniční spojení velkých měst a hlavně napojení na okolní státy však prostě potřebujeme. Je to míza ekonomiky. Tři pruhy a zákaz kamionů vyjíždět z pravého. Dva problémy, oba nevyřešené. Za 28 let kapitalismu.

Nesmyslně předjíždějící a často bourající kamiony by měla umravnit policie. Jak to, že to nedokáže? Chápe to někdo?

Výstavba je druhý problém. Tak například: Rakušané v roce 2010 otevřeli 23 kilometrů dálnice směr Brno, loni dalších 25 kilometrů a mají hotovo. Češi? Od roku 1996 se ne­koplo, chyběl územní plán Jihomoravského kraje. Do roku 2030 do Vídně po dálnici nedojedete. Dálnice z Prahy do Lince je na tom na české straně časově podobně.

Pořád dokola posloucháme stejnou sadu výmluv: chybí zákon o liniových stavbách, stavební řízení je zdlouhavé, nejsou peníze, bla bla bla.

Ano, vše je věcí priorit. A teď jednoduchá úvaha: zdravotnictví, školství či penze jsou pekelné oříšky, konsenzus napříč stranami je nutný. Ale stavba dálnic? Jestli se chce budoucí vláda blýsknout, není snazší možnost.

Dalibor Martínek
Přeposlat
Diskuse
reklama

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama