Tarifní mzdy ve Škodě Auto zřejmě vzrostou s platností od prvního dubna o 12 procent. Všechny tři výbory odborových organizací nabídku firmy schválily. Nabídku ještě posoudí dílenské organizace, konečné slovo bude mít podniková rada, hlavní koordinační orgán odborů Škody Auto. O přijetí, nebo odmítnutí nabídky rozhodne ve středu 11. dubna.

Odboráři to uvedli na svém webu. Celkem tak mzdy při započítání všech zvýšených složek včetně příplatků za práci přesčas stoupnou průměrně o více než 20 procent. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škodě Auto byla loni 40 557 korun.

Mzdová dohoda má být uzavřena na období od 1. dubna 2018 do 31. března 2019. Zpětně od 1. dubna mají být navýšeny tarifní mzdy o 12 procent a osobní ohodnocení též o 12 procent. Díky zvýšení těchto dvou složek bude o 12 procent zvýšen také zaručený bonus, který zaměstnanci dostávají v létě a před Vánoci. Odboráři se snažili růst mezd vyjednat od začátku roku, původně požadovali zvýšení tarifních mezd o 18 procent.

Odbory ve Škodě Auto zahajují přípravu stávky. Dojde k ní, pokud jednání tento týden ztroskotají

Odboráři zároveň vyjednali zvýšení variabilního bonusu na základě výsledků firmy za loňský rok. Jeho výši automobilka oznámila odborům koncem března, činit měl 57 000 korun. Odborářům se ho při jednání podařilo zvýšit na 60 000 korun. Variabilní bonus se oproti minulému roku zvedl o více než 40 procent.

Ke mzdě za duben, kterou zaměstnanci obdrží v květnu, vyplatí firma také jednorázový bonus 7000 korun. V květnu tak zaměstnancům na účet dorazí mzda zhruba 100 000 korun.

Svou poslední nabídkou, kterou firma předložila ve čtvrtek, tak zřejmě automobilka odvrátila hrozbu stávky. Odboráři totiž již vypověděli dohody o flexikontech, tedy o směně navíc z pátku na sobotu v závodě v Mladé Boleslavi, a pohrozily vstupem do stávkové pohotovosti a vypovězením dohody o vícesměnných systémech pracovní doby s tím, že při krachu jednání budou chtít zvýšení tarifů o 14 procent.

Škoda původně chtěla spojovat jednání o mzdách se zavedením vícesměnných systémů práce v Mladé Boleslavi, odboráři to však tvrdě odmítali, firma tak od této podmínky ustoupila.

Klasický systém práce ve Škodě činí 15 směn za týden, továrna v Kvasinách na Rychnovsku má do konce letošního roku fungovat v osmnáctisměnném systému, lakovna v Mladé Boleslavi v sedmnáctisměnném systému. Zaměstnanci se tak mezi sebou dělí také o pracovní soboty. V případě vícesměnných systémů se však týdenní pracovní doba zaměstnance nemění, jen se rozděluje do více dnů, lidé za ně navíc dostávají speciální příplatky.

Škoda Auto, jeden z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v České republice zaměstnává zhruba 30 000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1 200 500 aut.