reklama

Celý život jsem pracoval na tom, aby mně nikdo nevelel, říká šéf a spolumajitel holdingu Motor Jikov Group Miroslav Dvořák

Ekonom
  • Minulou krizi spustily hypotéky v Americe, nyní je možná něco podobného s leasingy u aut, obává se Dvořák, který patří k vlivným podnikatelům nejen na jihu Čech.
  • Radil třem ministrům průmyslu a učil je, jak to chodí ve fabrikách. Většinou to nevědí, konstatuje byznysmen.
  • Aby měl lidi do fabriky, začíná s jejich výchovou už v mateřských školách. Dětem kupuje stavebnice a věří, že s Merkurem a Legem u nich probudí vztah ke strojírenství.
jarvis_5a6898c7498e740b021e57d5.jpeg Generální ředitel a spolumajitel holdingu Motor Jikov Group Miroslav Dvořák Foto: Pepa Dvořáček

V ředitelské pracovně skoro nesedává. Na židli vedle své asistentky toho prý vyřídí nejvíc. Generální ředitel a spolumajitel českobudějovického holdingu Motor Jikov Group Miroslav Dvořák řídí skupinu se třemi dcerami jako jednu firmu. Společnost se zabývá výrobou forem, jednoúčelových strojů, slévárenstvím, obráběním a montážemi. Před více než 30 lety v ní začínal jako konstruktér. Když v Jikovu, který proslul jako výrobce motorů, kompresorů a karburátorů, vyvíjeli karburátor pro Favorit, podílel se na tom. V ostrém provozu pak prověřil model Favorit Black Line.

Do fabriky dnes byznysmen jezdí černým SUV Range Rover. Nebránil se focení v nejčernějším provozu, jakým je slévárna. Ta do firemní kasy přináší ročně na 300 milionů korun a také hodně pamatuje. Kdysi v ní začínal jako pomocný dělník kardinál Miloslav Vlk. Fabrika je také líhní šéfů pro mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto. Z jihočeského Motoru vzešel uznávaný technik Ludvík Kalma a neúspěšný kandidát na prezidenta Vratislav Kulhánek. Škodovce šéfovali v tomto pořadí.

Případné politické ambice šéf jihočeské strojírenské firmy a nositel titulu Podnikatel roku 2015 vylučuje. S politiky se ale potkává. Fabriku navštívil šéf hnutí ANO Andrej Babiš, nyní premiér v demisi. "Mírovi Miloš Zeman," napsal prezident věnování na fotografii, kterou má Miroslav Dvořák vystavenou v pracovně. Byl poradcem tří ministrů průmyslu a obchodu, začal za éry jihočeského občanského demokrata Martina Kuby, pokračoval za Jiřího Ciencialy z Rusnokovy úřednické vlády i za sociálního demokrata Jana Mládka. Skončil až za Mládkova nástupce Jiřího Havlíčka (ČSSD).

Zakázky se hrnou, ale nejsou lidi. Znáte to i u vás?

Lidé na práci nejsou, přitom všichni zvyšují výrobu. Strategické týmy, které pracují s budoucností, plánují, kolik aut se vyrobí. Na to se pasují investice, stavějí linky, shánějí lidi. Ale myslím, že to tak nebude. Jsem pocitový člověk. Tušil jsem už před krizí v roce 2008, že něco přijde.

V roce 2008 spustily krizi hypotéky v Americe, nyní je možná něco podobného s leasingy u aut. Každý rok můžete měnit osobní auta a je otázka, kde ta rok stará končí.

Teď to také cítíte?

Tenkrát spustily krizi hypotéky v Americe, nyní je možná něco podobného s leasingy u aut. Každý rok můžete měnit osobní auta a je otázka, kde ta rok stará končí. Nákladní vozy se mění tak po třech letech. Děláme to tak my, firmy kolem nás i celý svět. Kupní síla se vyluxuje.

Když jste před 10 lety před propuknutím celosvětové krize měl tušení, jak jste reagoval?

Už od října 2008 jsme začali propouštět a snižovat investice. Museli jsme tenkrát propustit přes 300 lidí z více než tisícovky. Obrat se propadl z 1,55 miliardy na 900 milionů korun.

To jste tak rychle přišli o zákazníky?

To ne, zákazníci zůstali všichni. Ale zakázka se ze 100 procent propadla třeba jen na 50. První, co začnete v době krize omezovat, jsou investice. Odložíte nákup auta, kšefty nejsou. Když nám šel dolů obrat, banky nám stejnou mírou snížily úvěry. Financování ale potřebujete, musíte mít peníze na stroje, kupujete materiál.

jarvis_5a6898c7498e740b021e57dc.jpeg
Ministry jsem učil, jak to chodí ve fabrikách. Většinou to nevědí, nedovedou si představit, že každý měsíc musím mít na výplaty 30 milionů, říká Miroslav Dvořák.
Foto: Pepa Dvořáček

Jak rychle jste se z pádu vzpamatovali?

Rok a čtvrt to nebylo jednoduché. Jsme firma s velkou historií datující se od roku 1899. Byly doby, kdy jsem si to tak nepřipouštěl, ale dlouhá tradice význam má. Základ je v lidech, kteří u nás i v době krize zůstali. Zaměstnávám skoro tisíc lidí a ti mají rodiny. Tím, jak stárnete, to doceňujete a díváte se na věci jinak.

Snažíte se držet při zemi i nyní při všeobecném růstu?

Ano a zpátky přehodnocuji některé věci. Na letošek jsme plánovali dvě stavby. Montážní halu v Soběslavi za 40 milionů, kde bude velká část práce robotizovaná. Další halu za 30 milionů jsme chtěli stavět v Českých Budějovicích. Do druhé stavby ale nepůjdeme. To je ta intuice. Nechceme postavit barák, abychom se pak ocitli před otázkou, jestli je do něj co dát. Investujeme přímo na konkrétní zakázky.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

Táňa Králová
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama