Zakladatel Facebooku se ráno pro­budil, pohladil své dvě malé dcerky po vláscích a cestou do práce se rozhodl. Ano, dnes je ten pravý den na to, dělat dobré skutky! A hned večer vydal prohlášení, že chce, aby Facebook líp sloužil lidem a dělal jim víc radosti než dosud.

Možná ne takto přesně, ale nějak podobně to bylo. Minulý čtvrtek napsal Mark Zuckerberg na Facebook, citujme doslova: "Jedním z našich největších úkolů pro rok 2018 je zajistit, aby čas strávený na Facebooku byl časem stráveným kvalitně." Přeloženo do srozumitelného jazyka: na Facebooku bychom měli být v kontaktu hlavně s těmi, které máme rádi. Ubude politiků hlásajících svůj program, firem nabízejících své výrobky, umělců propagujících sama sebe či médií přinášejících zpravodajství i další obsah.

Jak popsat dnešní Facebook? Možná coby jakousi hospodu, kde sice sedíme se známými a kamarády, ale většinu času se rozčilujeme a hádáme. Třeba o politice. Nebo o tom, kdo má lepší auto či jaké funkce by měl mít nový model iPhonu. Cíl Marka Zuckerberga je proměnit hospodu na obývák, kde sedíme se svými blízkými a s rodinou, případně kam si sem tam pozveme někoho na návštěvu.

Slova třiatřicetiletého Marka Zuckerberga přišla neočekávaně. A nebyla do větru, o čemž svědčí i to, že vyděsila investory. Zejména pasáž o tom, že firma počítá s tím, že čas strávený uživateli na Facebooku do budoucna poklesne, podobně jako některé další charakteristiky jejich chování. Akcionáře to polekalo natolik, že ze čtvrtka na pátek cena akcií spadla o čtyři procenta.

Zájmy investorů jsou však jednou stranou mince. Tou druhou jsou zájmy uživatelů, tedy více než čtvrtiny obyvatel planety. Zuckerberg ve svém poměrně obsáhlém "poselství" světu vysvětluje, co mu vadí: že "video a veřejný obsah na Facebooku v posledních dvou letech explodovaly" a vytlačují to, proč tahle sociální síť − slovy svého zakladatele − v roce 2004 vznikla. Totiž proto, aby lidi sbližovala.

Abychom to znovu přeložili do jednoduchého jazyka. Facebook v posledních letech v podstatě nahradil tradiční média, která zhruba dvě stovky let obsah vytvářela a distribuovala. Facebook nabídl médiím zdánlivě zajímavý, ve skutečnosti však hodně špinavý obchod. Řekl: vy dělejte obsah, my ho budeme distribuovat a dodáme vám konzumenty. Co už médiím neřekl, bylo to, že si společně s Googlem vezmou většinu peněz inzerentů.

Vinou toho se tzv. tradiční média dostala do nejhlubší krize své existence. Facebook se zároveň stal efektivním nástrojem pro šíření propagandy a dezinformací. Tzv. fake news, jeden z termínů roku 2017, bychom bez Facebooku nikdy nepoznali. Sociální média vzala tradičním médiím jejich největší kapitál, tedy relevanci a dobrou pověst, a postavila všechny "výrobce" obsahu na jednu startovní čáru.

Nástrojem změny je samozřejmě mytizovaný, všemi obávaný a zároveň milovaný "Jeho Veličenstvo" algoritmus, který rozhoduje o tom, jaký obsah se tomu či kterému uživateli objeví v newsfeedu. Jestli to budou informace o rodinných příslušnících, anebo sdílené články z New York Times či Parlamentních listů.

Potlačení mediálního obsahu, které Zuckerberg explicitně slibuje, je dobrou zprávou pro kvalitní média (typu New York Times) a špatnou zprávou pro dravá, často bez skrupulí chovající se média nová (typu Parlamentních listů). Slušná žurnalistika, kvalitní obsah a zprostředkovaně i demokracie na tom mohou jen vydělat. Marku, děkujeme.

Ale platí také to, že pokud by zakladatel Facebooku chtěl být opravdu "dobrý hoch", udělá pro dobro světa a uživatelů Facebooku nejvíc tím, když onen zmíněný algoritmus odtajní, případně nechá plně na jednotlivých uživatelích, aby si ho "poštelovali" podle vlastní chuti. Ale to bychom po něm už chtěli asi moc.

Související