reklama

V prezidentské volbě se střetnou i různé zájmy z byznysu. V kampani nechybějí velká jména, nejvíce jich přitáhl Drahoš

Ekonom
Čtěte více: prezident | volby | prezidentské volby
  • Se zavedením přímé prezidentské volby stoupla role sponzorů předvolebních kampaní.
  • Nejvíc peněz z byznysu přilákal Jiří Drahoš, naopak Michal Horáček si kampaň platí sám.
  • Dočkal se i Mirek Topolánek, kterého podpořil jeho dosavadní šéf Daniel Křetínský.
jarvis_5a313b55498e0896ee83cc95.jpeg Je zjevné, že zájmy lidí, kteří se podíleli na Zemanově politickém comebacku a zvolení na Hrad, se v uplynulých letech projevily v prezidentových krocích. Foto: ČTK/AP

S blížícími se prezidentskými volbami se často diskutuje, kteří známí podnikatelé podpořili některého z kandidátů. Člověk nemusí být úplný cynik, aby ho při četbě jednotlivých jmen napadly otázky typu: Vyplatí se investovat do svého prezidenta? Může přátelství s hlavou státu reálně pomoci v byznysu?

V minulosti to nebylo velké téma. Hlavně proto, že prezidenty do roku 2008 volil parlament. Je sice pravda, že i Václav Havel a Václav Klaus kolem sebe měli přátele z podnikatelských kruhů, kteří mohli operovat s přízní hlavy státu. Zejména v případě prvního z nich se ale neprobíralo, do jaké míry jsou prezidentovy kroky vedeny ekonomickými zájmy jeho okolí.

Tyto spekulace se naplno rozproudily až s prezidentstvím Miloše Zemana. Ve svém prvním funkčním období působil jako propagátor silnějších obchodních vztahů směrem na východ − hlavně s Čínou a Ruskem. Řada lidí z byznysu mu za to byla vděčná, při nedávné návštěvě Ruska zaplnili čeští podnikatelé dvě letadla.

Bohužel nejde jen o rozvoj ekonomických vztahů. Zeman a jeho okolí projevují silnou politickou náchylnost k Moskvě. Stačí symbolická připomínka − zatímco s americkými prezidenty Barackem Obamou a Donaldem Trumpem se Zeman pouze vyfotil, s Vladimirem Putinem se letos už dvakrát sešel na schůzce.

Miloš Zeman: Skrytá kampaň v režii přátel

Je zjevné, že zájmy lidí, kteří se podíleli na Zemanově politickém comebacku a zvolení na Hrad, se v uplynulých letech projevily v prezidentových krocích. V následujících týdnech ostré kampaně se ukáže, jak moc tyto kruhy chtějí, aby nastavený východní kurz pokračoval.

Dlouhé měsíce byl považován za jednoznačného favorita. Odpovídal tomu i zájem sponzorů, Jan Fischer si nemohl stěžovat. Miliony do prezidentské kampaně ho vybavil například majitel zdravotnické sítě Agel a šéf Třineckých železáren Tomáš Chrenek. S blížícím se prvním kolem volby se ale Fischer propadal do čím dál hlubší defenzivy. V ulicích se objevily billboardy a videoklipy, jež ironicky upozorňovaly na členství někdejšího šéfa Českého statistického úřadu v předlistopadové KSČ, hlavně však vůbec nedokázal přesvědčit v televizních debatách. Bývalý premiér nakonec nepostoupil ani do druhého kola, spolu s Milošem Zemanem ho přeskočil Karel Schwarzenberg.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

Tomáš Pergler, Jiří Pšenička
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama