reklama

Bojíme se investic z Východu, ale že plzeňská Škodovka málem skončila u Číňanů nikoho nevzrušuje. Absurdní

Ekonom
  • Podle odhadů za plzeňskou Škodu Transportation zaplatí PPF Petra Kellnera kolem deseti miliard. Neohromí ale jen cena.
  • Je neuvěřitelné, jak se stát málo zajímá o osud českých strategických podniků.
jarvis_5a1ea48c498e0896385f6783.jpeg 10 miliard Foto: archiv

Petr Kellner se čím dál více mění z podnikatele nablýskaného světa financí na majitele věcí, na které si může opravdu sáhnout. Nejprve se vrhl v roce 2009 na energetiku, pak v roce 2013 na telekomunikace. A nyní na plzeňského výrobce tramvají, elektrických vlaků, lokomotiv, metra či trolejbusů.

Doufejme, že to bude pro firmu, která zažívá hubená léta, dobrá změna. Podnik, jenž patřil ke klenotům českého průmyslu, by si po svých eskapádách s Lubomírem Soudkem a pak Appianem slušnou budoucnost už docela zasloužil.

Ale více než to, kdo je nakonec kupujícím, je na celé transakci zajímavé, kdo jím mohl být.

V Česku se neustále debatuje o povaze ruských či čínských investic, ale když dojde na konkrétní příklady, stát i politici jsou mimořádně laxní. Dlouho byl v případě prodeje Škody Transportation favoritem čínský CRRC, až v samotném finiši se do prodeje vlámal Daniel Křetínský a právě Kellner. Na Západě jsou přitom politici mimořádně ostražití, když jde o čínské či ruské investice, i kdyby šlo o soukromé firmy.

V září administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa zablokovala akvizici firmy výrobce čipů a polovodičů Lattice Semiconductor. I v Evropě politici začínají čím dál více zdůrazňovat, že strategické podniky se nemohou dostat jen tak do každých rukou.

Už roky jsou na to specialisté Francouzi, kde se politici montují skoro do každé velké koupě a za strategický podnik považují třeba i výrobce jogurtů Danone. Tak daleko asi chodit nemusíme, ale Česko by nepochybně mělo dobře přemýšlet, komu svou letitou průmyslovou chloubu prodává.

Politiky však jako by složitá debata o tom, kde končí svoboda soukrom­níků a kde začíná národní zájem, vůbec nezajímala.

Je tedy vlastně štěstí, že významná společnost dostala nakonec majite­le, o kterém alespoň něco víme. V pří­padě Škodovky už bohatě stačil prodej Škody Jaderného strojírenství s unikátním know-how Rusům. Prodej Číně by nyní už byl trochu moc.

David Klimeš
Přeposlat
Diskuse
reklama

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama