reklama

Naše jméno se k našim výrobkům hodí, říká "dědic" rodinné firmy Emco Martin Jahoda

Ekonom
  • Martin Jahoda, syn zakladatele společnosti Emco, převezme do budoucna celou firmu.
  • Po škole nezamířil do rodinné firmy, ale šel sbírat zkušenosti do nadnárodní korporace.
  • V Emku dnes pracuje jako manažer v marketingu a vedle toho má společnost na rozpoznávání talentu na sport u dětí.
Sedm let v Pivovarech Staropramen mi přineslo poznání, v čem můžeme být jako rodinná firma lepší, říká Martin Jahoda. Sedm let v Pivovarech Staropramen mi přineslo poznání, v čem můžeme být jako rodinná firma lepší, říká Martin Jahoda. Foto: Tomáš Nosil

Na dětství v Africe si dnes Martin Jahoda vzpomíná jen mlhavě. Snad až na mikulášské oslavy, kdy jeho a ostatní děti přišel postrašit jeden z místních, který svou barvou kůže a rituálními tanci dodal postavě čerta patřičnou autenticitu.

Zato raná devadesátá léta, kdy jeho otec začínal podnikat, si nejstarší syn zakladatele Emca vybavuje barvitě. "Pamatuju si, jak tehdy táta přivezl borůvkové jogurty z Německa," vypráví. Tehdy prý nešly moc dobře na odbyt, a tak je rodina jedla ve velkém.

Po vzoru svého otce nakonec odešel Martin Jahoda studovat na Vysokou školu ekonomickou se specializací na podnikovou ekonomiku a marketing. Místo do rodinné firmy ale po absolvování zamířil pro pracovní zkušenosti do nadnárodní korporace. "Nejsem příznivcem toho, aby děti nastoupily v patnácti do firmy svých rodičů," vysvětluje dnes zakladatel firmy Zdeněk Jahoda tehdejší rozhodnutí, na kterém se se synem shodli.

Sám Jahoda starší to zdůvodňuje tím, že pro něj byly při podnikání klíčové zkušenosti nabyté v předchozím zaměstnání. A očekával, že podobnou zkušenost nabude i jeho syn. O tom, že jednou kroky Jahody mladšího povedou zpět do rodinné firmy, prý ale nikdy nebylo pochyb. "Od začátku jsme víceméně oba počítali s tím, že skončí v Emcu," říká otec. Jeho syn to až tak jednoznačně nevidí.

Našly se podle něj i chvíle, kdy uvažoval o kariéře v jiném odvětví. Zejména kvůli obavám z tlaku, který s sebou nástupnictví nese. Ty se však postupem času rozplynuly. Stín rodinné firmy ale Martina Jahodu dostihl při hledání první práce. Vyhrál tehdy výběrové řízení na marketing v segmentu kávy pro velkou nadnárodní společnost. Ta na propagaci utrácí obrovské částky a mohla být pro mladého muže velkou školou. Až po výběrovém řízení se ale firma dovtípila, kdo je jeho otec − a protože zároveň částečně podnikala i v oblasti cereálií, musel si syn továrníka Jahody hledat jiné zaměstnání.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 99 Kč na měsíc.

Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin • Přihlášení až na 5 zařízeních

Předplatit

Filip Sýkora
Přeposlat
Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama