Asi jste to minulý podzim zaznamenali v médiích. Řidiče kamionu ČSAD Uherské Hradiště zastavila na francouzské dálnici policie, byť nejel ani moc rychle a ani neudělal jiný přestupek. Ale měl moc malou mzdu − českou. A podle francouzských zákonů měl brát alespoň minimální mzdu francouzskou. A tak dostal pokutu 135 eur, kterou mu pak v Česku proplatil zaměstnavatel.

Takových případů už jsou stovky − především ve Francii, ale i v Německu a jinde. Situace je neudržitelná − proti právu na volný pohyb zboží po EU se staví sociální zákonodárství. Je to přesně ten příklad, kdy by EU měla spolupracovat na unijní úrovni, jinak to způsobí zbytečně zlou krev. Každý má totiž svou pravdu − východní dopravci (včetně těch českých) prosperují na úkor drahých západních řidičů. Ale zároveň propojení obchodu na jednotném trhu je jedním z největších výdobytků EU.

Evropská komise proto přišla na konci května s dlouho očekávaným takzvaným silničním balíčkem, který mimo jiné řeší právě odměňování řidičů. Bylo jasné už dopředu, jaký bude mechanismus opatření − pokud bude kamionový "nomád" jezdit po EU déle než určitý počet dnů, bude muset mít i tamní mzdu. Jenže se debatovalo o pěti, sedmi či devíti dnech, kdy by řidič mohl šoférovat ještě za domácí peníze. V návrhu to nakonec jsou jen tři dny.

To vzbudilo pochopitelnou nevoli východoevropských politiků i přepravců. Ti protestují a chtějí výraznou změnu balíčku. Vedle hádky o odměny je sporná i doba, kdy a kde musí řidič odpočívat, případně jak se celý komplikovaný systém bude kontrolovat.

V českém zájmu je tři dny o trochu navýšit. Ale také je v bytostném českém zájmu celoevropská dohoda. Česko je obrovskou dopravní křižovatkou Evropy a tím nejhorším řešením by bylo potopení balíčku a zavádění protekcionistických opatření v jednotlivých státech na západ od nás.

Českým podnikatelům v dopravě, jejich řidičům i celé republice prospěje, když budeme jednat tvrdě, ale zároveň se budeme chtít dohodnout.

Související