Překvapivý pohled se naskytne tomu, kdo znal areál týnecké Jawy třeba před 10 lety. Továrna je jako nová. Zmizelo 30 zchátralých objektů, které často pocházely ještě z 19. století a původně sloužily textilní výrobě. Hlavní budova, do které se produkce motocyklů sestěhovala, prošla působivou generální rekonstrukcí.

V první etapě firma investovala do nejmodernějších výrobních technologií 70 milionů korun. Vznikla tak například nová zkušebna. Do roku 2021 přibudou ještě investice zhruba za 50 milionů.

Malé motorky skončily

Z výrobních linek už zmizely malé motocykly o objemu válců do 300 centimetrů kubických, protože v tomto sortimentu nemůže malá evropská firma konkurovat asijským gigantům.

Místo toho Jawa před zahájením letošní motorkářské sezony představila dvě čtyřdobé novinky. Jde o inovovaný motocykl Jawa 660 Vintage s motorem italské firmy Minarelli a zcela nový model Jawa 350 OHC.

Zejména v Latinské Americe se přitom stále relativně dobře prodávají klasické motocykly Jawa 350 s českým dvoudobým motorem, jejichž rodokmen sahá až do sedmdesátých let minulého století.

Loni firma vyrobila a prodala celkem 1230 motocyklů. Z nich zhruba 1100 putovalo do jihoamerických a středoamerických zemí, především do Argentiny, Panamy a na Kubu. Letošní celková produkce by se měla díky nové Jawě 350 OHC, o kterou je značný zájem v Česku a na Slovensku, zvýšit na více než dva tisíce kusů. Tento nový čtyřtaktní stroj, který se právě začal prodávat, má agregát a podstatnou část šasi z Číny. V Týnci nad Sázavou ovšem navrhli design. Firma si sama vyrábí některé díly, například nádrž, blatníky a schránky, které motocyklu dodávají typický "jawácký" vzhled. Ostatně i samotný název má za úkol evokovat tradici; objem motoru ve skutečnosti činí 390 kubíků.

Stále přitom chybí zásadní novinka, kterou Jawa už řadu let slibuje. Tedy motocykly s vlastními čtyřdobými motory o objemu 1,0 a 1,2 litru, které by mohly konkurovat velkým motocyklům Honda a Yamaha.

"Oproti původnímu plánu jsme nabrali tříleté až čtyřleté zpoždění," konstatuje jednatel Jiří Gerle s tím, že nová výrobní řada, se kterou je spojena budoucnost značky, naběhne do výroby nejdříve v příštím roce.

Samotný vývoj velkých motocyklů se poněkud protáhl, protože Jawa v minulosti radikálně šetřila, snižovala počty zaměstnanců včetně konstruktérů. A nyní brání startu sériové výroby již vyvinutých motocyklů zejména to, že se vedení společnosti nepodařilo vyjednat dodávky dílů.

Automobilový průmysl podle Gerleho "rozmazlil" české dodavatele tím, že odebírá komponenty po stovkách tisíc kusů. Pokud někdo požaduje jen tisíc kusů, výrobci automaticky předpokládají, že to bude tisíc kusů denně, nebo alespoň týdně. Když pak zjistí, že skutečně má jít o tisíc kusů za rok, začnou se divit a z obchodu nakonec sejde.

Vyřešit situaci bude muset mateřská společnost Jihostroj Velešín, kterou Jiří Gerle majetkově ovládá. Jde sice o dodavatele dílů letadel a hydraulických systémů pro stavební či zemědělské stroje, nyní tam však vzniká divize, která bude vyrábět komponenty spalovacích motorů. Zejména klikové, vačkové a vyvažovací hřídele, ale také další kovové díly, které Jawa pro rozjezd sériové výroby čtyřtaktních litrových motocyklů nezbytně potřebuje.

Automobilový průmysl rozmazlil české dodavatele dílů. Když někdo chce tisíc kusů ročně, myslí si, že jde o tisíc kusů denně.

"Nic jiného než vyrábět díly v Jihostroji nám za současného stavu nezbývá, protože prohrát nechci − naopak hodlám udělat z Jawy zase elitní továrnu," zdůrazňuje jednatel Gerle.

Do USA i Ruska

Jeho plánem je také vybudovat ve spolupráci s Jihostrojem nové opěrné body Jawy ve světě. Jeden má vzniknout v Ruské federaci a využít skutečnosti, že Jihostroj zakládá v Tatarstánu dceřinou firmu, jež bude vyrábět a distribuovat hydraulické systémy.

Další možnost vidí Gerle v Severní Americe. Jihostroj ročně vyváží do Spojených států zboží za více než 200 milionů korun. USA jsou z hlediska jihočeských strojíren hlavním trhem například pro regulátory otáček vrtulí. "Objem vývozu je už tak velký, že se Jihostroji vyplatí otevřít si v USA trvalé zastoupení, které v budoucnu, až budeme vyrábět litrové motocykly, využije rovněž Jawa," vysvětluje jednatel.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 20 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.