Pátá cenová
Postupně ubývají, neviditelná ruka trhu ani inspektoři z hygieny je ale zatím úplně nevymýtili. Kouřem obtěžkaný vzduch, jenž se okamžitě nasákne do oblečení, ubrusy s ornamenty po vylitém pivu a panácích, hospodský v ušmudlané zástěře, který nenosí zelenou nebo myslivce na tácku, ale pěkně s prsty ponořenými do jednotlivých štamprdlat. Když vám přinese pivo, tak s jistotou podmírák. Takové špeluňky se dají dodnes nalézt nejen v zapadlých vsích, ale kupodivu i ve velkých městech včetně Prahy. Leckdy se pije spíš na stojáka, sezení je chápáno jako luxus, stejně jako hotovky. Když už se vaří, tak jídlo vypadá nebo voní podezřele. V metropoli býval asi nejpověstnější podnik s názvem Briketa, stojící naproti bývalému nákladovému nádraží v Želivského ulici. Otevíralo se už o páté ráno, aby vykladači vagonů mohli řádně zapít noční šichtu. Více než pivo se tu pily kořalky, za zlatých časů se tu prý provozoval i improvizovaný striptýz. Proč podobné nálevny dodnes přežívají? Nejspíš proto, že si najdou zákazníky.
Nádražka
Vlaky a hospody tak nějak patří k sobě. Nádražky jsou vlastně takové čekárny s přidanou hodnotou. Snad každý, kdo občas jel vlakem a zbývalo mu pár desítek minut do jeho příjezdu, alespoň jednou neodolal a zpříjemnil si čekání v nádražní putyce. I když slovo zpříjemnit může znít nadneseně, vždyť leckdy se kategorie nádražních hospod protínala s pátou cenovou skupinou. Mezi nádražkami pořád takové najdete, zpravidla však jsou na tom o něco lépe. Hostinští si uvědomili, že vlakem jezdí i náročnější zákazníci. Prvek lidovosti a dřívější svéráz z nich ale úplně nevymizel. Některé jsou legendární − například ta v pražské Bubenči, která přežila i zrušení nádraží, nebo výčep na smíchovském nádraží, kde míval detašované pracoviště otec českého undergroundu, literát Ivan Magor Jirous. Společnost České dráhy se před lety pokusila o vlastní koncept přes firmu ČD Restaurace, která měla na starosti dvě provozovny a zároveň auditovala ostatní nádražky. Projekt se ale příliš nerozběhl a vyústil do sporů mezi ČD a majitelem většinového podílu v ČD Restaurace.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111