Do nejvyšší funkce v největší české bance nastoupil letos v lednu. V bankovnictví ovšem Tomáš Salomon není žádným nováčkem: byl u toho, když se GE Money Bank etablovala jako pátá největší banka v Česku, "na svědomí" má i rychlý růst Poštové sporitelny na Slovensku. Tvrdí o sobě, že má rád změny a dynamiku - proto jeho nástup do čela finanční instituce s pověstí molocha může vypadat jako paradox. "Vždycky jsem věci spíš budoval. Proto mě zajímá, jak budou moje osvědčené principy fungovat v takto velké bance," konstatuje Salomon.

Ještě v roce 2008 měla Česká spořitelna přes 5,2 milionu klientů, dnes na stránkách uvádíte necelých 4,8 milionu. Kam se poděl ten skoro půlmilion?

Odráží to několik trendů. V první řadě na trhu dochází v posledních letech k optimalizaci. Lidé třeba řeší, jestli potřebují dva účty, nebo stačí jeden. Když sečtete počty klientů všech finančních institucí v Česku, dojdete k číslu, které by odpovídalo daleko většímu trhu. Klienti se různě prolínají. My do tohoto počtu počítáme každého, kdo má jakýkoliv vztah k České spořitelně, ať už je to historicky založená vkladní knížka, běžný účet nebo třeba stavební spoření.

Je také pravda, že nově příchozí konkurence se na trhu snaží atraktivními nabídkami vybudovat zákaznickou bázi a v některých případech se jim to daří. Pro nás jsou ale z celkového počtu nejdůležitější zákazníci, kteří s námi mají primární vztah, jsou aktivní a pravidelně provádějí transakce na měsíční bázi. Tam vidíme vývoj poměrně pozitivně.

Kolik tedy máte aktivních klientů?

Je to více než polovina z celkového počtu, nějakých 2,5 milionu.

Jak se velké bance vašeho typu daří získávat mladé klienty? Nové banky na trhu se tváří jako sexy a cool, ale kdyby mladé takto lákala Česká spořitelna, asi by to působilo spíš směšně...

O tom mluvila už moje kolegyně Daniela Pešková, když uvedla, že značka České spořitelny nikdy nebude cool. To je asi pravda a nechceme dělat nějaký "ulítlý" marketing. Na druhou stranu si do velké míry zakládáme na stodevadesátileté tradici spořitelny. Jsem paradoxně spíš "změnový" typ člověka, snažím se věci kolem sebe zrychlovat a je pravda, že úplně s dynamikou naší banky spokojen nejsem. Nicméně za poslední půlrok jsem narazil na poměrně velké množství klientů i ve středním věku nebo mladších, kteří říkají: já jsem ve spořitelně právě proto, že ji považuji za tradiční, a tím pádem stabilní a bezpečnou banku. To není radno podceňovat.

Tomáš Salomon (50)

Vystudoval ekonomiku služeb a cestovního ruchu na bratislavské VŠE. Na bankovní dráhu se ale vydal až v roce 1997, kdy nastoupil do společnosti GE Capital Multiservis. Z pozice jejího generálního ředitele pak přešel do funkce šéfa retailového bankovnictví GE Capital Bank, kde zodpovídal za obchod a marketing. Následující část kariéry v letech 2004 až 2007 strávil na Slovensku, kde šéfoval Poštovej bance. Po intermezzu v podobě privátních investičních projektů - podílel se třeba na založení platformy pro mobilní platby Mopet CZ - opět zamířil do bankovnictví, konkrétně do Slovenské sporitelny. V České spořitelně působí od roku 2015, od letošního ledna je jejím generálním ředitelem.

Máte mladé čím zaujmout kromě tradice a stability?

Máme, nabízíme i zajímavé moderní věci, mobilní aplikace a podobně. Mohu vám ukázat konkrétní příklad, malou ochutnávku. (Vytahuje telefon.) Aplikace se jmenuje Friends 24, je velice jednoduchá. Když se do ní přihlásím a zadám novou platbu, nepotřebuji znát číslo účtu člověka, kterému chci poslat peníze. Aplikace mi nabídne možnost odeslání podle toho, jaký mám na dotyčného kontakt. U vás třeba telefonní číslo. Pak zadám, kolik vám chci poslat peněz. Dejme tomu deset korun, abyste si to nepřeložil tak, že vás chci uplatit za rozhovor (smích). Po odeslání vám za chvíli přijde SMS zpráva, která vás naviguje, jak si máte těch 10 korun vyzvednout. Kliknete na odkaz, zadáte číslo účtu a peníze jsou na cestě. A to je jen jedna z novinek.

Kolik do digitalizace a novinek investujete peněz?

Jestliže v předchozích letech to byly desítky milionů, tak ve výhledu půjde spíš o stovky milionů. Investice se jednoznačně přesunují tímto směrem.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.