Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Jak název i vzhled napovídají, jde o elektrický vůz využívající jako svůj základ běžný Volkswagen Golf. Jeho výhodou je proto praktičnost vozů nižší střední třídy. Nejbližším konkurentem je Nissan Leaf, za podobné peníze se ale prodává třeba i stylové BMW i3. Na rozdíl od obou zmíněných souputníků ovšem e-Golf působí nejusedleji. A to by mohla být paradoxně jeho výhoda. Ne každý milovník elektrického ježdění se totiž chce ukazovat ve výstředním autě, které přitahuje pozornost.

Že bude jezdit inkognito, podporuje samozřejmě design vozu. Ten je totiž až na pár detailů s běžným Golfem naprosto totožný. Elektromobil je navíc dozdoben modrými pruhy na karoserii a dostal také jiný nárazník s LED pro denní svícení po stranách ve tvaru písmene C. To je motiv, který spojuje všechny ekologické vozy Volkswagenu včetně plug-in hybridních modelů Golf a Passat GTE. O tomto detailu však vědí jen fanoušci, ostatní ho přejdou bez povšimnutí.

Technické parametry

Volkswagen e-Golf

Motor: elektrický
Výkon: 85 kW (115 k)
Toč. moment: 270 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Max. rychlost: 140 km/h
Dojezd: až 190 km
Komb. spotřeba: 12,7 kWh / 100 km
Rozměry: 4254 x 1799 x 1453 mm
Cena: 930 900 Kč

Elektromobily jsou vzhledem ke svému omezenému dojezdu určené hlavně na městské ježdění, proto by u nich neměl vadit menší interiér. Takové BMW i3 je sice vyšší než e-Golf, ve všech ostatních parametrech ale zaostává. A jeho zadní sedadla nejsou právě příliš přívětivá k nohám cestujících. Elektromobil od Volkswagenu má výhodu v tom, že vychází z jednoho z prostorných modelů, čímž může nabídnout dostatek místa pro čtyři dospělé cestující a možná i jedno dítě na prostředním sedadle vzadu.

Totéž lze říci i o zavazadelníku. Ten nabídne v základním uspořádání pěkných 341 litrů prostoru, pod podlahou se najde místo pro dobíjecí kabely. Sedadla lze samozřejmě sklápět, čímž se prostor zvětší až na 1231 litrů. Nepočítáme-li luxusní Teslu Model S se dvěma kufry a možností instalovat třetí řadu sedadel, je e-Golf bezesporu nejpraktičtějším elektromobilem, který je v současnosti v Česku k dostání.

Kdo už někdy usedl za volant elektrického vozu, nebude v e-Golfu překvapen. A stejně tak ten, který již řídil jakýkoliv vůz s logem VW na přídi. Všechny ovladače jsou totožné s běžným Golfem, stejně tak materiály. A to je jedině dobře, protože Golf je dobře zpracovaný automobil s příkladnou ergonomií. Rozdílný je pravý budík, kde se místo běžných otáček zobrazuje činnost elektromotoru. Lze tak kontrolovat, v jakém režimu se jednotka o výkonu 115 koní právě nachází, tedy zda dochází k rekuperaci energie nebo k výdeji a kolik procent síly ještě zbývá k dispozici. Palivoměr logicky nahradil ukazatel dobití baterií.

Vzhledem k téměř okamžitému nástupu točivého momentu, což je výhoda všech elektromobilů, je akcelerace e-Golfu příjemně ostrá. Při startu od semaforů může díky prudkému nepřerušovanému zátahu, který doprovází zvuk rozjíždějícího se elektrického rychlovlaku, klidně soutěžit se skútry. Ve městě bude vždy první, protože zrychlení z klidu na 60kilometrovou rychlost zabere 4,2 sekundy.

Tabulková akcelerace z nuly na 100 km/h za 10,4 sekundy není totiž správným vodítkem k představě, jak rychlý elektromobil ve skutečnosti je. Je totiž jasné, že zatímco ve městě s přehledem předjede téměř všechny vozy se spalovacím motorem, mimo něj mu už dochází dech. Volkswagen nemá problém vyrazit na dálnici, než se ale vyšplhá ke 130 km/h, zabere mu to delší čas.

A stojí to také poměrně dost energie. Podle Volkswagenu ujede e-Golf až 190 kilometrů na jedno nabití. Během testu jsme dokázali ujet okolo 160 kilometrů. Bylo ale možné díky počasí vypnout klimatizaci, která z dojezdu ubere okolo 20 kilometrů. Jako u každého elektromobilu totiž do dojezdu promlouvá celá řada proměnných, na to jsou ale zastánci tohoto druhu pohonu zvyklí. Sečteno podtrženo, e-Golf nepředvádí oproti konkurentům nic převratného. Nabízí obdobný dojezd, slušnou dynamiku a klasické chování elektromobilu. Jeho výhodou je ovšem vysoká praktičnost a fakt, že za jeho volantem člověk zbytečně nepůsobí jako výstřední osoba.

obalka Ekonom 2016 19Objednejte si nové číslo Ekonomu přes SMS. Ke stažení je také v aplikaci Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.
Související