Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj potvrdil milionovou pokutu pro pražský magistrát za chyby v projektu Opencard. Pokuta je pravomocná, uvádí web ÚOHS. Hlavní město má zaplatit milion za smlouvy, které uzavřelo bez výběrového řízení s firmou Haguess v roce 2012. Opencard užívá jako tramvajenku zhruba 1,2 milionu lidí. Výhradním vlastníkem práv se stala firma Haguess, dnes eMoneyServices - EMS, se kterou uzavíralo smlouvy někdejší vedení města v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) se jen potvrdilo, že její předchůdci neuměli hospodařit.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Rafaj nyní potvrdil pokutu, kterou uložili městu jeho podřízení v květnu loňského roku. O rok dříve Rafaj potvrdil Praze pokutu 600 000 a Dopravnímu podniku hlavního města Prahy půl milionu korun. Pokuty se týkaly smluv s firmou Haguess, uzavřených v letech 2007 až 2009. Také v tomto případě ÚOHS kritizoval použití jednacího řízení bez uveřejnění.

"Antimonopolní úřad pouze potvrdil mé očekávání, že moji předchůdci nebyli dobrými hospodáři. Mrzí mě, že teď bude muset Praha zaplatit tak vysokou pokutu," řekla k rozhodnutí Krnáčová.

ÚOHS nyní znovu uvedl, že v případě smluv z roku 2012, kvůli nimž policie stíhá některé členy minulých rad včetně bývalých primátorů Tomáše Hudečka (TOP 09) a Bohuslava Svobody (ODS), nebyly pro použití jednacího řízení bez uveřejnění splněny zákonné podmínky. Postup radnice mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.

Praha se bránila tím, že na základě dřívější licenční smlouvy nemohla zadat zakázku jiné firmě. Podle Rafaje Praha věděla, co bude v budoucnu potřebovat. Měla se předem zabývat i tím, zda si svým postupem nezpůsobí sama závislost na jednom dodavateli. Při stanovení výše pokuty přihlédl k tomu, že byla fakticky vyloučena jakákoli soutěž mezi dodavateli.

Karta Pražana pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS). Praha ji postupně začala zavádět od roku 2006. Opencard vlastní asi 1,2 milionu cestujících. Městu postupně docházejí licence pro vydávání nových karet, zároveň končí možnost opětovně prodloužit platnost vydaných karet.