Společnost Iveco Czech Republic má na druhé pololetí tolik objednávek, že zavede pracovní soboty. Jak týdeníku Ekonom sdělil generální ředitel firmy Pavel Pachovský, vysokomýtská firma také využije většího množství agenturních pracovníků. Konkrétní potřebu právě propočítává.

Daří se rovněž autobusům SOR, takže Česká republika letos ještě posílí svou mimořádnou pozici v oboru. „V přepočtu na milion obyvatel se v Česku loni vyrobilo nejvíce autobusů na světě,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

„Autobusů se dnes v Česku vyrábí zhruba tolik jako v roce 1985,“ dodal s tím, že v tom je obrovský rozdíl proti nákladním automobilům, jejichž produkce se po roce 1989 dramaticky propadla.

Současné zvýšení poptávky souvisí částečně s ekonomickým oživením v některých vyspělých státech. Navíc se blíží další zpřísnění ekologických a bezpečnostních norem, přičemž mnozí dopravci chtějí využít poslední příležitost koupit si jednodušší vozidlo.

Také Iveco CR (bývalá Karosa) chystá náběh nové řady, která bude splňovat normu Euro VI. Na vývoji vozidel Iveco Bus se podílí na 160 odborníků z Vysokého Mýta.

„Nové autobusy se budou od těch současných lišit i značkou a logem. Zmizí slovo Irisbus a logo delfína, které symbolizovalo někdejší italsko-francouzskou skupinu, a vozidla ponesou logo Iveco,“ poznamenal Pachovský. První autobus nové řady už Iveco Bus představil. Jde o městské vozidlo Urbanway, které se bude vyrábět i ve Vysokém Mýtě. Další novinky čeká prezentace na podzim.

V prvním pololetí vyrobila vysokomýtská firma 1211 autobusů. Na českou továrnu dnes připadá přibližně 60 procent celé produkce Iveco Bus. Další závody má firma ve francouzských městech Annonay a Rorthais.

Jedna linka vyrábí různé autobusy

Výrobní program ve Vysokém Mýtě tvoří meziměstská a příměstská vozidla Crossway a Arway, dále luxusnější Evadys, školní Recreo a městské autobusy Citelis. Jednotlivé řady dostanou stejnojmenné nástupce, pouze modely Citelis nahradí novinka Urbanway. Zájemci o městské autobusy si opět budou moci vybrat buď naftový motor, nebo pohon na zemní plyn.

Městské autobusy se dnes ve Vysokém Mýtě skutečně vyrábějí, jejich produkce přešla do Česka poté, co mateřský koncern uzavřel v roce 2011 svůj závod v italském městě Valle Ufita.

Předtím v Česku probíhala jen finální kompletace a dovybavení městských vozidel informačními systémy.

„Na jedné lince se tak dnes střídají nejrůznější typy autobusů, což zvyšuje nároky na organizaci práce,“ upozorňuje ředitel. Vesměs však jde o krátká provedení (o délce 10,5 či 12 metrů). Sesterská 18metrová kloubová vozidla vyrábí závod Annonay.

Přes 90 procent své produkce Iveco CR vyváží. Nejdůležitějšími trhy jsou Francie, Itálie, Německo a Slovensko. Letos firma vyváží například i na Island. Tradiční jsou dodávky pro francouzská zámořská území, například ostrov Réunion či Francouzskou Guyanu.

„S autobusy vyrobenými v naší továrně se tak budete moci setkat i v blízkosti vesmírného střediska Evropské kosmické agentury ve městě Kourou,“ upozornil Pachovský.

obalka ekonom 292013Více v novém čísle týdeníku Ekonom.

Související