Původně odjela Lenka Kučerová na západní pobřeží USA, aby lákala tamní velké zahraniční firmy, jako je třeba Google nebo Yahoo, aby investovaly v Česku. Velice brzy po příjezdu ale začala prosazovat opačnou strategii a vybudovala program CzechAccelerator, který pomáhá českých firmám prorazit na americkém trhu.

“Nabyla jsem přesvědčení, že dlouhodobá konkurenceschopnost Česka nezávisí na zahraničním kapitálu u nás doma, ale na českých firmách, které budou úspěšné na světovém poli,” vysvětluje v rozhovoru pro Ekonom.

Jak jste dostala myšlenku začít budovat program CzechAccelerator?

V květnu roku 2009 jsem byla vyslána jako zahraničního zástupce znovuotevřené pobočky CzechInvestu na západním pobřeží USA. Kancelář jsem umístila do technologického akcelerátoru Plug and Play Tech Center, kde jsem byla obklopena nejen start-upy, konzultanty a investičními fondy, ale také zástupci převážně evropských zemí, jejichž primárním posláním bylo poskytovat přístup do Silicon Valley slibným domovským technologickým společnostem. Mně tento model ekonomického rozvoje velmi oslovil. V té době jsem si již plně uvědomovala, že Česká republika ztrácí na své investiční atraktivitě díky vzrůstajícím nákladům a stagnujícímu podnikatelskému prostředí. Rychle jsem nabyla přesvědčení, že bychom měli začít dělat něco podobného i pro české firmy, protože naše dlouhodobá konkurenceschopnost nezávisí na zahraničním kapitálu v Česku, ale na českých firmách, které budou úspěšné na světovém poli.

Co vás v Silicon Valley zaujalo po příjezdu?

Byla jsem velmi překvapená všudypřítomnou vstřícností. Všichni se mě ptali na mé plány a jestli s něčím nepotřebuji pomoci. Rychlost komunikace a následné exekuce byla další velké překvapení.

Čím se vyznačuje podnikatelské prostředí v Silicon Valley?

Tamní prostředí je velmi shovívavé k neúspěchu. Za předpokladu, že podnikatel vyvinul maximální úsilí a stejně se nezadařilo, není považován za neúspěšného, ale zkušenějšího. Očekává se, že lekce z nezdaru plně uplatní v příštím byznysu, který má statisticky o 20 procent větší šanci na úspěch. O těchto zkušenostech se velmi otevřeně mluví a publikuje, a tak mají začínající podnikatelé mnohem větší šanci se z nich také poučit. Dále se tam klade obrovský důraz na profesionalitu a důvěryhodnost.

Nemáte obavu z toho, že CzechAccelerator bude přispívat k odlivu mozků?

Doba ostnatých drátů je zaplať pánbůh za námi, dostatečně schopné a ambiciózní lidi v Česku neudržíme a ani bychom o to neměli usilovat. Úspěšné záoceánské působení tuzemských podnikatelů z GoodData, Socialbakers, účastníků CzechAcceleratoru a dalších vede v ČR k tvorbě vysoce kvalifikovaných pracovních míst v oblastech vývoje a stále více také obchodu. Díky nabytým zkušenostem, kontaktům a know-how aktivně pomáhají nově přijíždějícím společnostem do Silicon Valley a inspirují, motivují a vzdělávají podnikavce zůstávající na domovské půdě. Přínos těchto tzv. nových argonautů je jasně patrný v Izraeli nebo Indii. Mezinárodní úspěch českých technologií samozřejmě také vede k prezentaci Česka jako vyspělé a konkurenceschopné ekonomiky.

Je pravda, že v Silicon Valley si lidé ochotně pomáhají navzájem?

Ano, říká se tomu Pay It Forward - vstřícností si zajišťujete budoucí spolupráci. Pochopení této mentality nevyžaduje nijak zvláštní inteligenci. Je přeci naprosto přirozené, že se ráda budu revanšovat člověku, který mi v minulosti nějak pomohl. Musím se ale být schopna oprostit od krátkozrakých a kontraproduktivních úvah, že by dotyčný mohl být v konečném důsledku úspěšnější než já.

V Česku tohle nefunguje?

Myslím, že obecně v Evropě nemáme k tomuto modelu chování blízko. I v rámci Spojených států se jedná o unikátní přístup. Po návratu z USA jsem byla nadšená z toho, jak si velcí matadoři českého internetu najdou ve svých nabitých diářích čas a jako mentoři se věnují desítkám začínajících podnikatelů. Po nějaké době jsem zjistila, že někteří lidé spolu nejsou schopni spolupracovat třeba kvůli domnělým křivdám z minulosti a že ne všichni, kteří by k rozvoji české start-upové scény přispívat rozhodně mohli, tak dělají. Vysoce kooperativní prostředí Silicon Valley se ale vytvářelo po generace a my jsme na samotném začátku. Vstřícnost a snahy mnoha lidí, úspěšné zavádění příkladů dobré praxe a zkušeností ze zahraničí a rapidně narůstající počet českých podnikavců, kteří již z této filosofie profitují, mě každodenně přesvědčují o tom, že jsme na dobré cestě.

Co dělají podle vás firmy jako nejčastější chybu, když jdou do Silicon Valley? Čeho by se měly vyvarovat?

Čas v Silicon Valley je dosti drahý a rychle běží, a tak je určitě přínosné zamyslet se nad vizemi a cíli, a nepodcenit předodjezdovou přípravu, jako je vypracování informačních materiálů a sjednání prvních schůzek přes internet a Skype. Sebeprezentace je velmi důležitá, a proto je dobré myslet na perfektní angličtinu a celkovým obsah i design firemních webových stránek, důležitost profesionálních sociálních sítí jako LinkedIn a nezanedbat přípravu tzv. pitche - krátké prezentace, která by měla zaujmout účastníky networkingových akcí, jejichž absolvování je naprostou samozřejmostí pro úspěšný pobyt. Je zásadní si uvědomit, že pomoc v podobě kontaktu, rady nebo doporučení může čekat na každém rohu a na druhou stranu být člověk vždy připraven pomoc nabídnout. Naprostou samozřejmostí je profesionální přístup a vystupování - chodit včas, dodržovat sliby, rychle a pružně reagovat, neztrácet čas ostatních, projevovat nemalé nadšení pro svou firmu a produkt a hodně se usmívat.


Ekonom č. 7/2013Které firmy již do Silicon Valley vycestovaly?
Jaké jsou jejich zkušenosti?
Co všechno jim hradí stát?

 


VÍCE O TÉMATU NAJDETE V AKTUÁLNÍM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 14. ÚNORA.

banner 2

Související