Atmosféru idylických starých časů vyvolávají vánoční ozdoby ze skleněných perliček, které navlečené na drátky tvoří obrazce hvězdiček, sněhových vloček či figurek. Vyráběly se už v 19. století a v současné době se stávají drahým a módním zbožím, které odolává čínským napodobeninám z plastu.

"Teď máme nové kontrakty v Rusku," říká Marek Kulhavý, majitel společnosti Rautis z Poniklé na Semilsku, která jako jediná v Česku pokračuje v tradici korálkových ozdob. I firmy vyrábějící klasické vánoční koule se nyní snaží prosazovat hlavně na zahraničních trzích. Kromě Evropy, v níž vládne Německo, Nizozemsko a Švýcarsko, se české vánoční ozdoby prodávají ve Spojených státech amerických, v Japonsku či Rusku.

Byť ozdoby tvoří zanedbatelný segment tuzemského sklářského průmyslu, přesto vystihují tendenci v celém oboru: lépe na tom budou vývozci, kteří se dokážou prosazovat ve vzdálenějších zemích. Naopak potíže mohou očekávat ty firmy, které se zaměřují výhradně na prodej v zemích Evropské unie.

České sklo míří do světa

Podle předběžných odhadů by tržby tuzemského sklářství a keramického průmyslu měly letos po třech letech poklesu vzrůst až o 1,5 procenta. Prezident Asociace sklářského a keramického průmyslu ČR Petr Mazzolini však varuje, že výhled na rok 2012 je opět pesimistický.

Mazzolini je zároveň ředitelem společnosti AGC Flat Glass Czech (dříve Glaverbel), která je největším výrobcem skla v České republice i v celé střední Evropě. Vývoj v oborech, v nichž působí jeho skupina, očekává odlišný: na výrobu okenních skel podle něho tvrdě dopadá pokračující útlum stavebnictví, naopak se zatím drží značná poptávka po automobilových sklech, a to zvláště v případě mladoboleslavské Škody. Celkové výsledky firmy v prvním pololetí byly velmi slibné, vývoj v druhém pololetí však nabral opačný směr. Tržby skupiny AGC Flat Glass Czech za rok 2011 tak budou zhruba na úrovni roku 2010, kdy činily 12,5 miliardy korun.

Výrobky tuzemských skláren a keramiček míří především na vývoz. Díky tomu obor, na který z hlediska tržeb připadá jen asi 1,3 procenta z českého zpracovatelského průmyslu, v roce 2010 zajistil 8,4 procenta z přebytku obchodní bilance zpracovatelského průmyslu. Vývoz skla a keramiky se meziročně zvýšil o 6,6 procenta na 37,6 miliardy korun. V tom je ovšem i reexport zboží, které bylo vyrobeno jinde, a také výprodej výrobků, které v předloňském krizovém roce zbyly na skladu. "Za rok 2011 optimisticky očekáváme vývoz skla a keramiky v hodnotě přes 38 miliard korun," odhadl Mazzolini.

Jednotliví čeští výrobci exportují 50 až 97 procent své produkce. Zboží jde do devadesáti zemí. Podíl exportu do členských států Evropské unie na celkovém vývozu českého skla a keramiky se však pohybuje kolem 90 procent, přičemž hlavním trhem zůstává Německo.

Skláři objevují nové trhy

Zejména výrobci ozdobného a uměleckého zboží se snaží proniknout na nové trhy či vrátit se do zemí, kde české zboží mívalo dobrý zvuk. Například výrobce křišťálu Crystalex CZ očekává růst exportu i tržeb, čemuž by mohl napomoci i vývoj kurzu koruny. "Chceme více vyvážet do Severní Ameriky, Asie a Austrálie," uvedl jednatel firmy Jiří Hudera. Výkony Crystalexu v roce 2011 činí asi 700 milionů korun, v roce 2012 by měly vzrůst na 800 milionů. Na export jde přitom 90 procent produkce.

V průnik na nové trhy doufá rovněž výrobce sanitární keramiky Laufen CZ. "V České republice se budeme potýkat s vyšší daní z přidané hodnoty ve stavebnictví, v západní Evropě pak s krizí eurozóny," připomíná personální manažer společnosti Miloslav Hambálek. Firma proto hledá skuliny na trhu v bývalém Sovětském svazu, na Blízkém východě, v Africe a Latinské Americe. Z celkového obratu v roce 2011 ve výši 1,753 miliardy korun připadá na vývoz asi 1,21 miliardy.

Celkový počet pracovníků ve sklářském a keramickém průmyslu se v roce 2010 v Česku meziročně snížil o pět procent, v odvětví pracovalo 18 885 lidí. Rok 2011 přinesl podle Mazzoliniho další mírný pokles. Docházelo totiž k dokončování restrukturalizace a snížila se poptávka po zboží, které vyžaduje nejvíce lidské práce, jako je například výroba bižuterních polotovarů. "Rok 2012 přinese podobný vývoj," soudí prezident asociace. V roce 2005 byl přitom počet pracovníků téměř dvojnásobný. Mezi jednotlivými podniky jsou značné rozdíly. Pozitivně naladěny jsou firmy, které vyrábějí skleněná vlákna a užitkové sklo. Naopak výrobci obalového a plochého skla čekají značné potíže.

V České republice v současné době působí 132 firem, které vyrábějí a zpracovávají sklo. Dalších 38 podniků produkuje užitkový, sanitární a technický porcelán či keramiku.

Petr Korbel, Marcela Honsová


38 mld. Kč
Taková je hodnota letos vyvezeného skla a keramiky

Výrobce křišťálu Crystalex CZ příští rok očekává zvýšení tržeb o 100 milionů korun na 800 milionů. Zlepšení výsledků by kromě pronikání na nové trhy mělo pomoci i oslabování koruny. Foto: Radim Beznoska

Související