Nové neotřelé nápady, inovativní řešení či schopné zaměstnance - to vše může firmám přinést spolupráce se studenty.

Pracovní trh je v současné době přeplněn nezaměstnanými, a zdálo by se tak, že firmy si mají nové lidi z čeho vybírat. Ale kvalitních zaměstnanců je stále málo. Společnosti tak začínají lovit přímo mezi studenty.

Například na konci února se v pražském sídle české pobočky společnosti Unilever konalo setkání s vysokoškoláky. Cíl? Představit Unilever jako jejich potenciálního zaměstnavatele v oblasti rychloobrátkového zboží.

Konkrétně se účastníci mohli seznámit s fungováním marketingového oddělení, a ujasnit si tak, jestli je to obor, ve kterém by jednou chtěli pracovat.

Studenti si pochvalovali, že mohli nakouknout do nitra nadnárodní společnosti, což se jim na vysoké škole bohužel stává málokdy.

I z tohoto důvodu zástupci Unileveru chystají další setkání. Ve studentech totiž vidí velký potenciál.

Podle Senty Nábělkové, personální manažerky společnosti, je výhodou mladých lidí jejich nezlomné nadšení pro práci, časová flexibilita a ochota na sobě pracovat či učit se novým věcem.

Příklad Unileveru je jen jedním z mnoha. Jak jinak by tedy mohla vypadat spolupráce firem se studenty?

1. Otestujte je hrou

Stejně jako Unilever se i finanční skupina J&T snaží aktivně oslovit studenty vysokých škol.

Jedním z nástrojů prezentace se tak stala nevšední investiční hra, kterou J&T Banka odstartovala počátkem března.

Během deseti dnů se do ní zaregistrovalo 160 účastníků. Každému z nich byl zpřístupněn virtuální účet pro obchodování s počátečním kapitálem jeden milion korun.

Studenti nyní obchodují s cennými papíry a budují si své investiční portfolio.

Pět nejlepších studentů bude mít možnost představit svoji investiční strategii vedení banky, a případně získat i práci.

»Naším cílem je ukázat banku jako zajímavého zaměstnavatele poskytujícího širokou paletu možností, a který bude rozvíjet jejich potenciál,« dodává Zita Václavíková, personální ředitelka J&T.

2. Vezměte je na praxi

Firmy často po čerstvých absolventech shánějících práci požadují praxi. Jedná se přitom o začarovaný kruh, neboť většina podniků ji studentům nenabízí. Ochota investovat do mladých nezkušených lidí je obecně nízká. Přesto se může výrazně zhodnotit.

Luboš Tejkl, HR ředitel výrobce leteckých motorů GE Aviation Czech, vzpomíná příběh jednoho ze současných zaměstnanců. Ten u nich začal pracovat ještě jako student ČVUT.

Po roční stáži do společnosti nastoupil na pozici, kde je jeho úkolem starat se o výzkumné granty. »Jeho působení nám přineslo celou řadu prospěšných inovací. Zanedlouho se chystáme povýšit ho na významnější post,« popisuje jeho raketový start.

Tejkl tvrdí, že pokud se firmy studentům budou věnovat, je to jedinečná příležitost, jak si z nich vychovat budoucí klíčové zaměstnance.

V GE Aviation Czech je momentálně na praxi devatenáct středoškolských a 25 vysokoškolských studentů. Někteří zde již dokonce dělají na plný úvazek. V jeho rámci řeší konkrétní projekty, které bezprostředně souvisejí s jejich studiem.

»Velkou výhodou pro studenty je v tomto případě okamžité ověření jejich teoretických znalostí v praxi,« zdůrazňuje Tejkl.

3. Nebojte se jejich nápadů

Tejkl si studentů váží i z toho důvodu, že přicházejí s neotřelými nápady a mají zápal pro nejnovější technologie a postupy.

Toho jsou si vědomi i ve společnosti Tesco a studentského potenciálu se snaží využít prostřednictvím soutěže Diplomka roku.

Tesco studentům v rámci tohoto projektu nabízí ke zpracování jedenáct pro společnost aktuálních témat, jako je »Podpora lokálních dodavatelů« či »Produktivita odbavení zákazníka«. Každé z nich zastřešuje odborník z firmy, který bude studentům při psaní práce pomáhat i v roli konzultanta.

Podle Jany Macháčkové, manažerky personálního oddělení, od studentů očekávají užitečné názory, nápady a doporučení.

Studenti se mohou přihlásit do konce dubna. Práce s největším přínosem budou implementovány do praxe.

4. Udělejte z nich odborníky

Těžko se ale získávají nápady od schopných studentů, když v některých oborech jich je naprostý nedostatek. Právě tento problém řeší ve výzkumném centru Nové technologie při Západočeské univerzitě v Plzni. Uvědomili si, že pokud si mají vychovat své nástupce, je třeba cílit už na žáky středních škol.

»Často dochází k tomu, že středoškoláci volí další studium - a tedy i profesionální kariéru - úplně náhodně a nemají žádnou představu, jak zajímavá práce by je mohla čekat po absolvování některé z technických či přírodovědných fakult,« říká Miroslav Holeček, ředitel výzkumného centra.

Centrum tedy před několika lety začalo studentům třetích ročníků středních škol nabízet letní placenou brigádu.

»Je to možnost, jak oslovit a zaujmout i ty žáky, které by tímhle směrem nikdy nenapadlo jít,« vysvětluje.

Studenti se zapojují do práce na výzkumných projektech a zakázkách pro průmyslové partnery. Pomáhají například s přípravou vzorků, s vyhodnocováním experimentů nebo připravují počítačové simulace.

»Práci organizujeme vždy tak, aby dělali na něčem pro nás potřebném a aby věděli, k čemu jejich práce bude - například že se podílejí na vývoji nějakých komponentů pro automobilový průmysl,« doplňuje Holeček.

Podle něho si studenti o prázdninách nejen něco vydělají, ale seznámí se při tom i s tím, jak probíhá reálný výzkum, a ověří si, zda se mohou v této oblasti uplatnit.

»Zpracují-li pod vedením našich odborníků i konkrétní výstup, mohou ho využít k maturitě,« uvádí další výhodu Holeček.

Výzkum provedený v prvních letech tohoto programu ukázal, že téměř čtvrtina »brigádníků« šla studovat některou z technických fakult, i když původně směřovali do zcela jiných oborů. Několik z nich s centrem nadále spolupracuje.

5. Berte je jako partnery

Studenti nemusejí být jen budoucí zaměstnanci, mohou to být i potenciální obchodní partneři. Někdy je tak výhodné pomoci jim s realizací jejich podnikatelských záměrů. Třeba poskytnutím odborného zázemí či potřebné technologie.

Výzva je to především pro technologické společnosti. Na to vsadili i v brněnském Microsoft inovačním centru (MIC). To již druhým rokem organizuje ve spolupráci s Jihomoravským inovačním centrem projekt MIC Akcelerátor.

Jde o čtyřměsíční program, který má za cíl prostřednictvím workshopů či odborných konzultací vychovat z řad studentů budoucí podnikatele a vést je k realizaci jejich vlastních nápadů.

»Do programu jsme vstupovali jako tři studenti s vlastním nápadem a po roce ho opouštíme jako inkubovaná firma nabízející produkt v několika zemích světa,« říká Zbyněk Poulíček, zakladatel a dnes již ředitel společnosti Gina Software, jež nabízí aplikaci, která pomáhá koordinovat práci například záchranářů nebo hasičů.

Zuzana Panczaková

Firmy často po absolventech shánějících práci požadují praxi. Jenže sami ji studentům nenabízejí.

Foto: Profimedia.cz

Související