Pokud chcete vědět, jaké léto panovalo na různých světadílech v minulých letech, zeptejte se Libora Moudrého. Majitel české firmy, která vyrábí mucholapky pro téměř celý svět, sice není televizní rosnička, ale jakmile je teplo, jeho firmě se daří skvěle.

Nejhůře bylo v roce 2004. Tehdy byl dokonce ve hře prodej společnosti, která nyní ročně dosahuje obratu mezi 80 a 120 miliony korun a zaměstnává devadesát lidí. Moudrý se však nedohodl s německým konkurentem na ceně a dodnes si tyto chvíle připomíná, když má slabou chvilku. »Tluču se do hlavy, že jsem si myšlenku na prodej vůbec připustil,« říká.

Největšími konkurenty židlochovické Papírny Moudrý jsou korejská společnost BLL, japonská firma Samoi a německý Aeroxon, který chtěl Moudrého firmu koupit. Na příležitost ovšem číhají také Číňané.

Z pěti stovek na 65 milionů

Firma sídlící jižně od Brna produkuje nejrůznější lapače hmyzu, ba i hlodavců. Hlavní část sortimentu nicméně tvoří klasické mucholapky visící ve spirále ze stropu, a to 85 až 90 procent. Největšími odběrateli jsou obchodníci v Rusku, na Ukrajině, v Itálii, Španělsku, Německu nebo Spojených státech, takže za hranice putuje 95 procent vyrobených mucholapek.

Jen asi deset procent exportu je označeno výrobcem Papírna Moudrý, protože zahraniční společnosti, jako třeba španělská Grupo AC Marca, na zboží dávají vlastní značku. »Trochu mě mrzí, že se prezentují i jako výrobci, ale je to byznys,« míní muž, který nechtěl v roce 1991 jít po ztrátě zaměstnání na úřad práce, a tak se vrhl na mucholapky.

Brněnské papírny, poválečný výrobce mucholapek, dělaly před privatizací 400 až 500 kusů. V roce 1991, kdy si Moudrý od restituenta pronajal v Židlochovicích starou halu, stroje a zaměstnal dva lidi, už vyráběl jeden milion, za pět let deset milionů a za deset let kolem dvaceti milionů mucholapek. Dosavadním ročním maximem je 65 milionů, ovšem výrobní kapacita nově postavené Papírny Moudrý je 85 milionů kusů.

Na lep i na vůni

Základní surovinou pro lep na mucholapky je kaučuk, olej a dalších šest přísad, které jsou tajemstvím stejně jako jejich poměr a postup míchání. Složení lepidla s pětiletou záruční dobou zná ve společnosti Papírna Moudrý pouze pět lidí.

»To je to naše know-how, po kterém konkurence pase,« říká Libor Moudrý, když při procházce výrobními halami zajdeme do místnosti, kde se lepidlo připravuje. Je tím nejvzácnějším, co společnost vlastní.

Majitel firmy má také neustále na mysli, že nesmí spojovat budoucnost jen s jediným výrobkem. »Od počátku jsem si říkal, kdy přijde zlom a poptávka po mucholapkách klesne. I když se zatím zájem nesnižuje, děláme i jiné výrobky,« uvádí Moudrý.

Velký boom zaznamenávají v současnosti feromonové lapače. V Židlochovicích se specializují na šatní a potravinové moly, které lákají na vzdálenost půl kilometru. Lepové desky na ochranu proti škodlivému hmyzu jsou určeny do sadů, skleníků i květináčů. V Itálii a Španělsku je populární Moudrého lepidlo v tubách na myši a potkany.

Jednou dojde na komáry

Ani mucholapka ovšem nezůstává stejná. Do obchodů se dostává plastový průhledný pásek s lepem, který lze bez problémů a hlavně ušpinění skla přilepit do rohu okna.

Na tento sortiment není Papírna Moudrý v Česku sama. Vyrábí jej také společnost Prother ze Zlínska s ročním obratem 20 až 50 milionů korun. I ona dokazuje, že základem byznysu jsou lákadla a lepidlo. »Od Akademie věd jsme koupili evropský patent na feromon pro klíněnku jírovcovou, která škodí kaštanům. To je náš hit. Mucholapky děláme v podobě rolet do stájí, ale jen asi deset procent celkové produkce,« prozrazuje spolumajitel společnosti Zdeněk Jurášek.

Blízkým soupeřem je i německý Aeroxon, který v tuzemsku po neúspěšné akvizici zůstal. V Klatovech provozuje dceřinou společnost a zaměstnává 40 lidí, kteří vyrábějí mucholapky větších rozměrů, určené hlavně do stájí.

»Ročně vyrábíme desítky milionů stájových mucholapek. Mateřská firma je exportuje do Evropy, Ameriky a jižní Afriky,« vysvětluje zástupce Aeroxonu Josef Hampl.

A jaké překvapení chystají v židlochovické papírně? »Už dlouho vyvíjíme lákadlo na komáry, ale zatím se nedaří. Zařekl jsem se totiž, že nechci pracovat s jedy,« prozrazuje Libor Moudrý.

Marcela Honsová

Papírna Moudrý
- Hlavním sortimentem firmy jsou spirálovitě visící mucholapky.
- Výrobní náklady na jednu jsou maximálně 1,30 koruny, prodejní cena je kolem pěti korun v tuzemsku a v zahraničí se zisk pro obchodníka pohybuje ve stovkách procent.
- Od září do půlky března vyrábí firma na sklad, pak odbyt převyšuje výrobu.
- Společnost s ročním obratem 80 až 120 milionů korun zaměstnává 90 lidí.
- Na export jde 95 procent produkce.

Související