Testovací jízda na dvou obnovených tratích přetínajících přísně střeženou hranici se stala dalším symbolickým gestem v procesu usmiřování obou zemí.

Jednorázová zkušební jízda přišla po několika odkladech, které si vynutila severokorejská armáda s poukazem na údajně nedostatečné bezpečnostní zajištění trasy. Loni v květnu byla z těchto důvodů testovací jízda na poslední chvíli odvolána.

Zkušební jízda se uskutečnila na dvou trasách - na 27,3 kilometru dlouhém úseku na západním pobřeží mezi jihokorejským Munsanem a severokorejským pohraničním městem Kesong a na 25,5 kilometru dlouhé východní trati ze severokorejského letoviska Diamantová hora do jihokorejského Čečinu.

Dvě vlakové soupravy s pěti vagony svezly každá stovku jihokorejských a 50 severokorejských občanů, včetně celebrit a politiků. Z jižní strany vyrazil vlak za výbuchů pyrotechniky a při přiblížení k hranici zmizel z dohledu mnoha televizních kamer, které nesměly vstoupit do hraničního pásma.

V soupravě byl i jihokorejský strojvedoucí, který řídil jeden z posledních vlaků před přerušením trati v roce 1951.

Železniční koleje mezi Severní a Jižní Koreou poničila korejská válka v letech 1950 až 1953. Naposledy přejel hranici mezi oběma Korejemi vlak, který vezl uprchlíky a vojáky zraněné v korejské válce.

Jižní Korea rovněž doufá, že v budoucnu mezikorejská železnice naváže na ruskou transsibiřskou magistrálu a umožní spojení Korejského poloostrova s Evropou po pevné zemi.


Související