reklama

Cyklotrasy čeká malá revoluce. Máme mapu, která má ukončit bloudění

Exkluzivně
Čtěte více: cyklistika | cyklostezka
  • Stávající číslování cyklotras vzniklo ještě v době, kdy v Česku téměř žádné nebyly. Nyní se má všechno změnit, aby se cyklisté mohli lépe zorientovat a vybírat mezi jednotlivými trasami. Žádný útok na veřejné rozpočty se však nechystá, ujišťují autoři myšlenky.
Ilustrační foto - cyklistika Ilustrační foto - cyklistika Foto: Thinkstock.com

Do tří let se uskuteční revoluční změna pro tuzemské cyklisty: Přečíslování hlavních dálkových cyklotras a vznik nových. Nové číslování usnadní nejen orientaci, ale i třeba lepší propagaci.

Cyklisté by měli nejen méně bloudit, když budou "přesedat" z trasy na trasu, ale také budou vědět, která trasa je ta "důležitá" a zajímavá.

"Chceme jednotlivé trasy prezentovat, dát jim jednotný marketing," říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu. "Pokud má trasa čtyřmístné číslo, tak jí lidé věnují mnohem měnší pozornost," vysvětluje.

V zemi tak má vzniknout 8 páteřních tras s čísly 1 až 8 a dalších 30 významných tras s čísly 11 až 59. Plán má ale i úskalí. Některé obce, které o dosud privilegované číslo mají přijít, se brání. Bojí se například úbytku turistů.

Klíčové trasy podél řek

Současný systém značení vymyslel v roce 1997 Klub českých turistů (KČT) spolu s Centrem dopravního výzkumu. "Tehdy ještě nebyl ani kilometr cyklostezek, vše se tahalo po stávajích komunikacích, většinou silničních," vysvětluje šéf značení KČT Karel Markvart.

GRAFIKA: Jak bude vypadat přečíslování v praxi - ZDE

Velká část nových páteřních tras bude podél řek. Již se dokončují nové cyklostezky například podél Ohře (6) či Bečvy (50), nová čísla dostane cyklostezka podél Labe (2) či Vltavy (7).

Právě tyto trasy s minimálním převýšením mají totiž cykloturisté nejraději. A na řadě míst navíc cesta pro cyklisty změní svojí trasu. A to především tam, kde vznikla původní trase alternativa - tedy třeba nová cyklostezka.

Martinek slibuje, že přečíslování nebude útokem na veřejné rozpočty. "U již existujících tras budeme používat stávající tabule, na které se dají jen samolepky s novým číslem trasy. A ty nové se stejně musí označit," říká Martinek. Přeznačení udělá KČT s vyškolenými značkaři. "Bude to v rámci každoroční údržby," uvádí Markvart.

Přečíslování by mělo být hotové do tří let, aby na to mohli reagovat vydavatelé map a propagačních materiálů.

"Pokud je to s dostatečným předstihem, nemáme s tím žádný problém. Změny jsou běžné, nejen cyklotras, ale i dálnic a silnic," říká Jaroslav Podhajský ze Shocartu. Jeho společnost kvůli tomu ani nebude nějak měnit naplánované vydávání aktualizovaných reedicí map.

Počet cyklistů rapidně roste

Obce u nových tras to vítají. Jsou přesvědčeny, že jasnější značení jim přivede víc turistů - a tedy i více klientů místním živnostníkům.

"Je jednoznačně lepší jedno číslo 50 podél celé Bečvy než si pamatovat, že mají jet po 501 a pak odbočit na 6118 a pak hned na další. Jednoznačně snažší to bude hlavně pro zahraniční turisty," říká manažerka mikroregionu Hranicko Michaela Škrobánková. Podle ní se tak dá jednotně značené cyklostezce dělat mnohem efektivněji propagace.

A upozorňuje, žy cykloturistika je nyní v módě a propadá jí čím dál více lidí. Je to vidět i na cyklostezce bečva, jejíž část z byla letos v červnu dokončena. "Počet cyklistů rapidně vzrostl, je i velký nárůst in-line bruslařů," říká Škrobánková, podle níž tak přinášejí tržby zejména místím restauracím.

Například Moravská stezka je v současnosti na pěti trasách. "Je to matoucí a pokud se to sjednotí na jedno číslo, tak se to určitě zjednoduší a přitáhne turisty," říká cyklokoorninátor Krajského úřadu Olomouckého kraje Radek Stojan.

"Je potřeba, aby ty nejdůležitější trasy byly plynulé a uceleně značené," souhlasí ředitel odboru strategického rozvoje pardubického kraje Pavel Kalivoda.

Přečíslování by měly hradit především kraje, které již finacují opravy turistického značení. A tady může být úskalí. "Klubu českých turistů dáváme na obnovu značení ročně půl milionu korun. Nepředpokládáme, že bychom kvůli přeznačení cyklotras našli výrazně víc peněz," upozorňuje.

Pro je i kraj Vysočina. "Jsme připraveni to podpořit, a to i finančně. Chceme, aby stát měl mezinárodní cyklistické trasy," říká radní Tomáš Škaryd. Jeho kraj nyní financuje s pomocí unie mezinárodní cyklostezku Hlinsko -Jihlava - Třebíč - Raabs, která dosud stála 140 milionů. Měla by dostat prestižní číslo 16.

Takto by mělo přečíslování vypadat v praxi - plnou verzi obrázku zobrazíte kliknutím na ikonku v pravém dolním rohu.


Plánované přečíslování cyklostezek
Cyklostezka v Mostviertelu

Marek Pokorný
Přeposlat
Diskuse
reklama

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama