reklama

Spisovatelé se bouří proti sdružení Dilia. Nevěděli, že můžou mít víc peněz

  • Čeští spisovatelé se rozhádali s občanským sdružením Dilia, které má kolektivní správu nad autorskými právy. Podle petice, pod níž se podepsali Jáchym Topol nebo Emil Hakl, sdružení záměrně poškozuje ekonomické zájmy českých autorů.
Petici proti sdružení Dilia podepsal také Emil Hakl Petici proti sdružení Dilia podepsal také Emil Hakl Foto: HN – Libor Fojtík

Čeští spisovatelé dnes předali ministru kultury petici, v níž žádají, aby bylo odebráno občanskému sdružení Dilia „oprávnění k výkonu kolektivní správy autorských práv, neboť se dlouhodobě neřídí tím, co jí stanoví zákon“.

Podle signatářů petice Dilia záměrně poškozuje „od roku 2000, kdy vešel v platnost autorský zákon, ekonomické zájmy stovek spisovatelů této země, neboť neplní svoji povinnost vyzvat k evidenci ty autory, pro které vybrala odměny a kteří jsou jí známi.“

Náhradní odměny? Nevědí o nich

Pod peticí je podepsáno čtyřiadvacet autorů, mezi nimi Jiří Gruša, Ivan Wernisch, Emil Hakl, Jáchym Topol, Martin Ryšavý či J. H. Krchovský.

Dilia podle signatářů vybírá peníze, avšak většina autorů o tom, že by se měli o takzvané „náhradní odměny“ – což je platba knihoven za každou výpůjčku knižního titulu – přihlásit, nevědí.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Ondřej Horák
Přeposlat Diskuse

Neinvestovat do Amazonu a Googlu byla chyba, řekl miliardář Buffett. Ke kryptoměnám je ale stále kritický

Rozpočet státu skončil loni s druhým nejlepším výsledkem za 20 let. Pomáhá ekonomický růst a vyšší výběr daní

Ochráníme demokracii před falešnými zprávami, prohlásil Macron. Připraví zákon, který umožní soudům trestat šíření lží

Do desetitisíců schránek nechodí předplacené noviny, roznášková firma nemá dostatek lidí

Volkswagen v lednu prodal rekordní množství aut, jejich počet přesáhl půl milionu. Silně rostl v Číně a Německu

reklama