Největší dvoudenní propad kurzu za téměř deset let zaznamenaly akcie strojírenské společnosti Boeing. Důvodem jsou obavy z propadu prodejů letounů 737 Max kvůli ztrátě důvěry aerolinek a cestujících v jeho spolehlivost.

V úterý cena akcií americké firmy klesla o šest procent, od začátku týdne pak již celkem o 11 procent na 375 dolarů. Tržní hodnota společnosti se za dva dny snížila přibližně o 27 miliard dolarů na 212 miliard. Během středy se akcie drží jen mírně v zelených číslech.

Potíže Boeingu začaly poté, co se v neděli krátce po startu z neznámých příčin zřítil v Addis Abebě letoun 737 Max provozovaný společností Ethiopian Airlines. Při katastrofě zahynulo 157 lidí. Šlo již o druhou nehodu tohoto typu letadla v posledních pěti měsících.

Evropská agentura pro bezpečnost a letectví v úterý kvůli nejistotě z toho, co způsobilo havárie, rozhodla o zastavení veškerých letů letounů 737 Max. Těch je v současnosti po celém světě v provozu okolo 370. Již v pondělí vydala stejný zákaz například Čína. Následně se přidaly další země.

Z hlediska hospodaření jsou přitom prodeje letounů typu Max pro budoucnost Boeingu stěžejní. Firma má v současnosti objednávky od více než 80 aerolinek na dodání asi pěti tisíc kusů letadel. Podle ceníku činí hodnota potenciálně prodaných letounů skoro 500 miliard dolarů. Většinu z toho přitom dělá model Max 8, kterého se týkaly obě nehody.

I přes propady z posledních dnů je však kurz akcií Boeingu o 16 procent vyšší než na začátku roku a skoro o šest procent vyšší než před rokem. A například v porovnání se situací před dvěma lety se hodnota cenných papírů Boeingu díky příznivému vývoji hospodaření více než zdvojnásobila.

Situace však má dopad nejen na Boeing, ale i na aerolinky, které dotyčná letadla provozují. Dolů tak šly v posledních dvou dnech například ceny akcií amerických leteckých společností Southwest Airlines či American Airlines Group.

Naopak se daří cenným papírům konkurenčního výrobce Airbus, který by na potížích Boeingu mohl nejvíce vydělat. Tento týden si zatím akcie evropské strojírenské společnosti připsaly nárůst o 2,5 procenta.