Po nedělní nehodě stroje Ethiopian Airlines se Boeingům během úterý postupně uzavřel letecký prostor nad Velkou Británií. Vzápětí se přidaly i další země jako Německo, Francie a Itálie. Před šestou hodinou večer rozhodla o zastavení veškerých letů 737 MAX i Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).

Po ní reagoval tuzemský dopravce Smartwings. "S okamžitou platností jsme přijali rozhodnutí pozastavit provoz těchto letadel. Opatření se týká sedmi našich strojů tohoto typu," uvedla mluvčí Vladimíra Dufková. Smartwings má v Evropě třetí největší počet Boeingů 737 MAX a letos hodlá přidat do své flotily, která zahrnuje více než 40 letadel, dalších 14 těchto strojů.

Právě dvě letadla typu Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings se po úterním rozhodnutí EASA musela vypořádat s problémy. Oba stroje, které mířily do Prahy, nakonec kvůli uzavření leteckého prostoru přistály v Tunisu a v turecké Ankaře.

První letoun letěl z Kapverdských ostrovů. "Pro cestující z tohoto letu bylo vysláno náhradní letadlo jiného typu, které přistálo v Praze dnes ráno," uvedla ve středu Dufková. Druhý boeing z Dubaje skončil v Ankaře. Smartwings zajistil cestujícím ubytování v hotelu, do Česka mají podle mluvčí dorazit náhradním spojem během středy.

Smartwings pokryje většinu svých letů v nejbližších dnech, na kterých používal Boeing 737 MAX 8, pomocí vlastních letadel. Možnosti zajištění ostatních spojů společnost analyzuje.

Mapa s vyznačenými trasami obou letounů, které musely kroužit ve vzduchu do té doby, než jim letiště v Ankaře a v Tunisu vydaly povolení k přistání:

letadla

Zdroj: Flightradar24.com

Uzemnění strojů 737 MAX 8 se může ojediněle promítnout do rušení vybraných spojů, které aerolinky z kapacitních důvodů nezvládnou nahradit jiným typem letadla. "Vzhledem k platnosti zimního letového řádu by však k rušení mohlo docházet pouze nárazově, neboť letecké společnosti nevytěžují flotilu na maximum," řekl David Eiselt, inženýr letecké dopravy a provozovatel serveru cestujlevne.comV případě rušení některých linek mají podle něj cestující nárok na kompenzace v podobě stravování a ubytování zdarma. V určitých případech i nárok na let s jinou společností v původních časech letu.

Nedělní nehoda největších aerolinek v Africe, při níž na cestě z etiopské metropole Addis Abeby do keňského hlavního města Nairobi zahynulo všech 157 lidí na palubě, je v případě Boeingu 737 MAX 8 již druhou havárií z neznámých důvodů za posledních pět měsíců. K té první došlo v říjnu 2018 u indonéských aerolinek Lion Air.

Černé skříňky z havarovaného Boeingu pošlou etiopské aerolinky na analýzu do Německa, protože Etiopie na jejich zkoumání nemá technickou kapacitu. "Zde na to není (technická) kapacita, a tak černou skříňku pošleme analyzovat jinam," uvedl pro agenturu Reuters Asrat Begashaw, mluvčí Ethiopian Airlines.

Obě takzvané černé skříňky, tedy zapisovač hovorů v pilotní kabině i záznamník s technickými údaji o letu, byly nalezeny na místě neštěstí, zhruba 60 kilometrů od etiopského hlavního města. Skříňky jsou poškozené, uvedli představitelé Spojených států, kteří jsou ale přesvědčeni, že do 24 hodin od stažení dat bude možné mít nějaké prvotní výsledky.

Etiopské aerolinky zatím pouze uvedly, že pilot havarovaného letadla prošel tréninkem na Boeing 737 MAX 8 v období po první nehodě indonéského letadla Lion Air v říjnu 2018.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dozvíte:
  • Kterých zemí se zákaz vzletu týká?
  • Jaké jsou dopady na společnost Boeing?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se