Minulý týden Elon Musk oznámil, že auto­mobilka Tesla uvolnila všechny patenty k volnému použití. Jinými slovy: že kdokoli bude moci používat technologie, které firma vyvinula. "Věříme, že to naši pozici neohrozí, ale naopak posílí," napsal Musk na blogu automobilky.

Informovala o tom řada médií, lidé informaci sdíleli na sociálních sítích, otevřela se řada debat. Udělal to známý podnikatel z čirého altruismu, protože "chce zachránit svět", jak napsal jeden zpravodajský server? Anebo je to pragmatický krok, jehož cílem je pomoct automobilce, tím spíš, že za sebou nemá nejlepší rok?

Názory se různí. A je to zajímavé téma. Má ale jeden háček. Zmíněný blogový post napsal Elon Musk už skoro před pěti lety, v roce 2014. Ano, tak dlouho už uplynulo od doby, kdy Tesla nabídla všem včetně konkurence své patenty. Minulý týden se stalo jediné, Elon Musk napsal tweet, kde bez většího vysvětlení na svůj starý text odkázal.

Je pozoruhodné, kolik lidí si toho nevšimlo. Šéf automobilky Tesla je tím, čemu se říká "magnetizující osobnost". Jestli něco umí dobře, tak probouzet vášně a emoce. Kladné i záporné. A Twitter mu k tomu slouží báječně.

Minulý týden zase například "flirtoval" s Marsem, lépe řečeno s twitterovým účtem s tímto názvem (@4thFromOurStar). Jeho autorem je anonym, pravděpodobně vysokoškolský student. A jde o satirický účet, který různě věci komentuje právě z pozice planety Mars.

A tak když jakási Američanka napsala, že chce "odletět na Mars, protože tam nejsou žádní muži", odpověděl Mars: "Tebe tady nechci, jen Elona." A kupodivu se podnikatel nechal strhnout k odpovědi. "Já tě chci taky, kotě," napsal. A Mars odpověděl: "Kdy se ukážeš, kocoure?" A Musk opět nezaváhal: "Pošli fotky a jsem u tebe hned." Pak Mars poslal jednu z fotek pořízených sondou Mars Observer.

Je to divné? Nepochybně. Pro muže s majetkem v řádu miliard považovaného za jednu z nejvíce inspirujících osobností současnosti se nehodí, aby si s anonymním účtem vyměňoval dvojsmyslné vtípky. Jenže u Muska jsme si na to už zvykli. Ale vyloučeno není ani to, že ho podceňujeme a i jeho zdánlivě bláznivé twitterovské eskapády jsou součástí nějaké strategie či plánu. Možná si s námi ikonický podnikatel jen hraje a tímhle způsobem "směruje" veřejnou debatu tam, kam potřebuje.

Jeden den Musk flirtuje s Marsem, druhý den oznamuje další plány firmy SpaceX. Shodou okolností je to přesně rok od úspěšného startu rakety Falcon Heavy, která teď má i komerční úspěch. Hotový je supersilný motor Raptor, před dokončením kosmická loď Starship, která by už v roce 2021 měla vyrazit na Mars. Musk počátkem týdne dokonce oznámil, kolik bude stát výhledově "letenka". Půl milionu dolarů, zpáteční lístek pak bude zdarma.

Krásné plány, Elona Muska ale trápí hlavně jeho pozemské aktivity, konkrétně právě Tesla. A tím jsme zpátky u rozhodnutí "uvolnit" patenty. To, že to Tesla fakticky udělala už skoro před pěti lety, je hezkou pointou k vášnivým debatám minulého týdne. Bylo to revoluční, převratné a svět zachraňující? Nikoli. Vždyť jsme si toho ani nevšimli nebo na to zapomněli.

Proč nám to tedy Musk připomíná? Protože disrupce automobilového průmyslu se nekoná, elektromobilita je stále okrajovou záležitostí. Jistě, pouští se do ní většina automobilek, ale s nechutí. Jak například minulý týden oznámila společnost General Motors, na výrobu a vývoj elektrických aut věnuje všechny zisky z běžné produkce.

Tesla prochází těžkými časy. Od Muska víme, že loni málem zbankrotovala, ale nevíme, zda je z pomyslného údolí smrti už venku. Čelí čím dál větší konkurenci, hlavním soupeřem však zůstává tradiční automobilový průmysl. Připomenutí patentů může být znakem frustrace, že sebevědomý a fungující trh pro elektromobilitu stále neexistuje. Anebo signálem, že s tím Musk plánuje něco udělat.

Zůstaňte naladěni na jeho twitterovou vlnu. Mohou přijít dobré zprávy, ale i ty špatné. Určitě víme jen to, že to v podání Elona Muska bude zábava.

Související