Vroce 1979 vyrobil brněnský Zetor rekordních 32 670 traktorů. Tehdejší Československo jimi zásobovalo bezpočet rozvojových zemí světa, kde se tato značka stávala synonymem Česka. Podobně jako motorky Jawa, náklaďáky Tatra, kulaté autobusy Škoda nebo české sklo a pivo.

Rok 1989 byl pro řadu státních kolosů fatální. Automobilku Škoda zachránili Němci, pražské ČKD nezachránil nikdo. Rozhodovala schopnost obstát v konkurenci, technologická vyspělost, umění sehnat peníze. Dovednosti, v nichž jsme v době socialismu nebyli cvičeni. Zetor svůj boj ještě svádí. Zdá se však, že lepší časy má za sebou. V aktuálním Ekonomu analyzujeme, co je příčinou skomírání této tradiční české, v posledku však již ve slovenských rukou držené firmy.

Dále se v aktuálním čísle mimo jiné dočtete, kdy nad námi podle kybernetika Jana Romportla převezmou ochrannou ruku superinteligentní roboti nebo jak se vyhnout státnímu postihu, když chcete některé činnosti převést na specializovanou firmu.

Související