Ministerstvo vnitra představilo novou podobu datových schránek, prostřednictvím kterých mezi sebou komunikují úřady s firmami i občany. Od pondělí 21. ledna se design "datovek" změní a přibudou jim i některé funkce. "Zmenší se třeba počet kroků nutných k provádění různých pokynů. Podnikatelé, kteří mají více schránek se už také nebudou muset přihlašovat do každé zvlášť. Pokud mají elektronickou občanku, přihlásí se s ní do všech svých schránek najednou," vysvětluje Jaroslav Strouhal, náměstek ministra vnitra pro ICT.

Datové schránky podle ministerstva v Česku aktuálně využívá 1,3 milionu fyzických a právnických osob, které loni odeslaly přes 97 milionů zpráv. Podle zákona musí úřady komunikaci s firmami řešit přednostně právě prostřednictvím datových schránek. Pro podniky je tak jejich pořízení povinné, dobrovolně si je mohou zřídit živnostníci i řadoví občané - pro všechny je založení schránky bezplatné.

Za 10 let svého fungování si "datovky" mezi firmami ani úřady příliš obliby zatím nezískaly, což přiznává i ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). "Pro komunikaci mezi sebou je používá jen polovina státních úřadů a jen dvě procenta dospělých občanů. Podle našich průzkumů navíc polovina lidí neví, na co datové schránky slouží," uvádí Hamáček a dodává, že cílem jeho ministerstva je takový stav změnit a používání schránek zatraktivnit.

"Lidé si neuvědomují, že jim datové schránky mohou zjednodušit život. Jejich prostřednictvím lze například podávat daňová přiznání či požádat o výpis z rejstříku trestů bez nutnosti takové věci řešit fyzicky na úřadech," připomíná ministr. Podle náměstka Strouhala stát díky využívání datových schránek ročně ušetří 200 milionů korun.

K nízké oblibě přispívá i fakt, že je relativně složité si datovou schránku zřídit. Občan nebo podnikatel musí o schránku požádat na Czech Pointu, který se nachází na vybrané poště nebo městském úřadu, a pak několik dní čekat na samotné zřízení "datovky". Jiné možnosti počítají s jejím zřízením přímo v pražské podatelně ministerstva vnitra nebo formou e-mailové žádosti.

Podle Hamáčka jeho úřad počítá s tím, že se zřízení datové schránky do budoucna zjednoduší a bude možné jej provádět na počkání po internetu přes státní Portál občana. "Je ale nutné to upravit novelou zákona, která právě leží ve sněmovně. Změna bude nejspíš možná od příštího roku," odhaduje ministr.

Hamáček přiznává, že současné změny podoby datových schránek jsou "nenápadné". "Jde ale o důležitý krok. Naší snahou je, aby občané vedle datových schránek čím dál více používali také Portál občana, který by se s nimi měl postupně více provázat," uvádí ministr a šéf ČSSD.

Zmíněný Portál občana ministerstvo vnitra spustilo loni v létě a slouží pro občany jako rozcestník k dalším digitálním službám státu. Do portálu se lze přihlašovat prostřednictvím nových elekronických občanek nebo právě formou datové schránky. Z portálu lze zároveň datové zprávy odesílat. Zatímco v běžném webovém prostředí datové schránky se zprávy automaticky mažou po 90 dnech, v Portálu je možné je archivovat.

Podle vnitra si už eObčanku pořídilo 800 tisíc Čechů. Pouze třetina z nich si u ní ale aktivovala její elektronické funkce, které umožňují provádět třeba zmiňované přihlášení do Portálu občana. Tento státní web aktuálně využívá 12 až 15 tisíc občanů.

Změna designu datových schránek si tento víkend vyžádá nutnou technickou odstávku celého systému. Podle ministerstva a České pošty, která systém schránek provozuje, by měly "datovky" už v nové podobě fungovat od pondělí 21. ledna.