Nejlevnější varianta nového modelu automobilky Škoda Auto Scala bude stát 369 900 korun. Nepůjde ji ale objednat hned po zahájení prodeje, nejlevněji tak budou moci zájemci Scalu ze začátku pořídit za 394 900 korun. Dealeři přijímají objednávky na Scalu od pátku, řekli zástupci automobilky. Na trh bude vůz uveden 24. dubna, první vozy budou zákazníkům dodány v květnu. Letos chce automobilka dosáhnout 10 tisíc objednávek nové Scaly.

Škoda bude v České republice nabízet pouze výbavové stupně Ambition a Style, nejnižší stupeň Active bude dostupný jen na některých zahraničních trzích. 

Zrušením základní výbavy Active Škoda podle slov svých představitelů zkouší reakce zákazníků. Mezi soukromníky, kteří by mezi zákazníky Scaly měli převažovat, však o základní verze zájem nebyl ani v případě končícího Rapidu – volily ho jednotky procent budoucích majitelů. Česká automobilka ostatně není sama, kdo se rozhodl podobně, například Peugeot u konkurenčního modelu 308 již také nějakou dobu nenabízí základní výbavový stupeň Access.

Nejprodávanější auto

Scala bude třetím nejprodávanějším autem na českém trhu. Rapid Spaceback, který v nabídce značky nahrazuje, měl vloni na kontě 7311 prodaných kusů. Rapid celkově (tedy včetně verze liftback, jež končí bez náhrady) 14 353 kusů. Právě Rapid na třetím místě v prodejích podle předpokladů Škody vystřídá.

"Scala je pro nás Octavií hatchback, kterou jsme dosud v nabídce neměli," říká Petr Janeba, který v Česku řídí marketing Škody Auto. Češi podle něj v rámci nižší střední třídy volí nejčastěji karoserii typu kombi nebo liftback (jako má Octavia). Právě díky Scale by měl podíl klasických pětidveřových hatchbacků vzrůst. 

Cenově bude Scala zhruba uprostřed svého segmentu. Mezi konkurenty patří například Kia Ceed, která začíná s cenou 359 980 korun, Renault Megane, který nyní nabízí akční model za 339 900 korun, Hyundai i30 lze koupit už za 359 990 korun. Nejlevnější Volkswagen Golf se prodává za 432 900 korun.

V základní výbavě Scaly s nejnižší cenou zákazník získá auto s benzinovým tříválcovým motorem o objemu jednoho litru a výkonu 70 kW s pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz bude možné objednat ve druhém čtvrtletí letošního roku. Ve výbavě bude manuální klimatizace, mlhovky, palubní počítač maxidot, tempomat, Bluetooth připojení, 6,5palcový infotainment, světelný asistent s funkcí automatického zapínání potkávacích světel, asistent rozjezdu do kopce, asistent hlídání jízdního pruhu, systém sledování prostoru před vozem s nouzovým brzděním či kotoučové zadní brzdy. V základní výbavě budou LED přední i zadní světla.

Nejvyšší výbavový stupeň Style přidává například Bi-LED přední světlomety s funkcí adaptivního svícení, automatickou dvouzónovou klimatizaci, zadní parkovací senzory nebo startovací tlačítko. Nejvyšší výbavový stupeň lze objednat od 449 900 korun. Nejdražší nyní nabízená varianta Scaly stojí 529 900 korun a kombinuje nejvyšší výbavu Style s naftovým motorem 1.6 TDI o výkonu 85 kW a automatickou převodovkou.

Škoda s příchodem Scaly zjednodušuje koncepci tvorby cen. Zákazníkům nabízí akční balíčky pro jednotlivé výbavové stupně, které zahrnují nejžádanější prvky mimořádné výbavy s cenovou úsporou desítek tisíc korun. Zákazníci si tak mohou objednat u nižšího výbavového stupně například balíček vylepšující interiér nebo exteriér, u stupně Style lze přidat například loketní opěrku vzadu, vyhřívaný volant, řazení pod volantem nebo adaptivní tempomat fungující do rychlosti 210 kilometrů za hodinu.

S uvedením modelu Scala na trh spustí Škoda také konfigurátor, který bude oproti původnímu nelineární, zákazník tak bude moci konfigurovat auto v krocích, které si sám zvolí. Dosud konfigurátor zájemce o auto vedl jednotlivými kroky, které se nedaly přeskočit. Stará i nová verze konfigurátoru budou fungovat současně.

Scala je první model značky Škoda postavený na platformě MQB A0 koncernu Volkswagen, kterou využívá například VW Polo. Scala bude nabízena s benzinovými agregáty 1,0 nebo 1,5 TSI, dieselovým motorem 1,6 TDI a litrovým motorem na zemní plyn CNG. Vozy budou dodávané buď s manuální pěti- nebo šestistupňovou převodovkou, na přání s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG.

Škoda, stejně jako u jiných modelů, přišla s největším zavazadlovým prostorem ve své třídě o objemu 467 litrů. Délka vozu je 4,362 metru, což je o šest centimetrů více, než měřil předchůdce Rapid. V nabídce jsou kola o rozměru 16 až 18 palců.