V žebříčku oblíbenosti firem u amerických zaměstnanců, který sestavuje společnost Glaasdoor zabývající se analýzou trhu i nabídkou pracovních míst, byl v loňském roce Facebook číslo jedna. Letos se propadl až na sedmé místo, napsal server Quartz.

Značný pokles v oblíbenosti u zaměstnanců a vypadnutí z top pěti firem má několik příčin. Tou nejzásadnější je jeden z největších útoků na soukromí uživatelů Facebooku z jara letošního roku. Řeč je o kauze se společností Cambridge Analytica, při které bylo zneužito více než 50 milionů facebookových účtů, mezi nimi až 50 tisíc osobních profilů Čechů. List The New York Times oznámil, že britská firma využila soukromé informace uživatelů při vývoji softwarových nástrojů pro podporu současného amerického prezidenta Donalda Trumpa v jeho volební kampani v roce 2016. Počítačový program měl na základě získaných dat předpovědět preference voličů a následně tak ovlivnit jejich rozhodnutí.

Top 10 společností podle žebříčku webu Glassdoor

1. Bain & Co.

2. Zoom Video Communications

3. In-N-Out Burger

4. Procore Technologies

5. Boston Consulting Group

6. LinkedIn

7. Facebook

8. Google

9. Lululemon

10. Southwest Airlines

Od hodnocení v roce 2017 naopak v žebříčku výrazněji stoupla profesní sociální síť LinkedIn, která se z 21. místa posunula na šesté. Zaměstnanci nejčastěji pozitivně hodnotí firemní stravování a kulturu společnosti. Naopak americká společnost Google se propadla z pátého na osmé místo, přičemž hodnotící si stěžují například na byrokracii, která vše zpomaluje, práci o víkendu nebo špatnou nabídku stravy.

Mezi top pěti hodnocenými společnostmi nechyběl jen Facebook, ale i další čtyři z pěti největších technologických společností, mezi které patří Apple, americký konglomerát Alphabet, nadnárodní společnost Microsoft, internetový obchod Amazon a již zmíněná sociální síť. Příliš dobře se v žebříčku neumístily ani další v Česku dobře známé firmy. Například telekomunikační společnost T-Mobile skončila na 59. místě, Chevron, obchodující s energiemi, pak až na 94. místě. Naopak Microsoft v žebříčku postoupil, a sice z 39. na 34. místo.

Nejhůře z pěti největších technologických společností dopadl Apple, který je 71. místě. Hodnotícím mohlo z kauz kolem společnosti vadit například to, že se v lednu letošního roku Apple přiznal ke zpomalování telefonů některými softwarovými aktualizacemi. Podezření italských úřadů, že tak záměrně snižuje životnost telefonů, však společnost popřela. Loni se Apple umístil na 84. příčce.

I propad Facebooku ovlivnily další skandály z posledních měsíců. Server CNN Business napsal, že letos v listopadu Facebook přiznal selhání, protože nezabránil využívání sociální sítě k podněcování krveprolití v Myanmaru. Tam podle BBC zemřely tisíce lidí a dalších více než 700 tisíc uprchlo do sousedního Bangladéše. Na popularitě sociální síti nepřidává ani fakt, že bývalí zaměstnanci, konkrétně například bývalý viceprezident Chamath Palihapitiya, tvrdí, že Facebook “narušuje základy lidského chování”, napsal Quartz.

Facebook navíc problémy v ochraně soukromí trápí i nadále. V dubnu 2018 zamezil v přístupu společnosti CubeYou, která prostřednictvím kvízů získávala informace o uživatelích a následně je prodávala. V květnu pak softwarová chyba způsobila, že se na veřejnost dostaly soukromé příspěvky až 14 milionů uživatelů. Zaměstnanci Facebooku sice pozitivně hodnotí platy i firemní benefity, jako je například jídlo zdarma, ani to ale skandály společnosti nezastiňuje, a tak se Facebook jen sotva udržel v top desítce.

Z prvního místa sociální síť sesadila společnost Bain & Company poskytující globální poradenství s cílem proměnit nejdůležitější světové podniky na podniky "energické a organizované". Lidé ji hodnotí jako inspirativní společnost s dobrými benefity, která si cení svých zaměstnanců a pomáhá jim v kariérním růstu.

 Bain & Company vítězí v anketě webu Glassdoor.

Bain & Company (Zdroj: Glassdoor)

Druhé místo patří společnosti Zoom Video Communications, která se zaměřuje na moderní podnikové videohovory. Zaměstnanci chválí hodnoty společnosti, výkonného ředitele Erica S. Juana i videomeetingy.  

O jednu příčku si oproti loňskému roku polepšil západoamerický řetězec fastfoodových restaurací In-N-Out Burger, který má aktuálně 342 poboček a umístil se na třetí pozici. Podle hodnocení je společnost flexibilní a podporuje kariérní postup, zaměstnancům poskytuje výhody za dosažení různých cílů, například vstupenky do Disneylandu, a jídlo zdarma.

Restaurace řetězce In-N-Out Burger

Restaurace řetězce In-N-Out Burger v USA (Zdroj: In-N-Out Burger)