Tak dlouho se bude říkat, že střední Evropu čeká osud Detroitu, až to bude pravda. Toto americké město se před deseti lety během finanční krize stalo symbolem úpadku automobilek a v obecnější rovině tradičního průmyslu jako celku.Nyní, poprvé od pádu banky Lehman Brothers, globální odhad prodeje automobilů pro nadcházející rok věští, že prodej aut klesne. V delší perspektivě se to dotkne i Česka, Slovenska, Maďarska a Polska, které v posledních desetiletích soutěžily mezi sebou o to, kdo přiláká více automobilek.

Varovné hlasy se ozývají už dlouho, ale zřejmě až reálný dopad na výrobu povede k nějakým reakcím. Předzvěstí může být například mírná panika, která se zmocnila odborářů Škody Auto, když se dozvěděli, že Superb by se mohl vyrábět ve volných kapacitách automobilky Volkswagen v Německu.

Nejen majitel Škodovky, ale i další německé automobilky svým způsobem zaspaly dobu. I když Elon Musk nezvládá masovou výrobu svých elektromobilů, je jen otázkou času a zdokonalení výrobních postupů, kdy auta na různé hybridní pohony začnou dohánět v prodejích ta na benzin a diesel.

Když tuto radikální změnu celého průmyslového odvětví podpoří ještě regulace, stojí celá střední Evropa před velkým problémem. Jeho rozměr mohou ilustrovat i nová čísla o poklesu prodejů aut v EU v září letošního roku. Kvůli zavedení nového, přísnějšího emisního standardu, klesl prodej nových vozů v unii o 23,5 procenta. Automobilky o změně věděly a snažily se na ni připravit vyššími prodeji v předchozím měsíci, v srpnu proto prodej stoupl o 31 %.

Zbývá vám ještě 40 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak se Česko, Polsko či Maďarsko chystají na změny, které přinese průmyslová revoluce?
  • Co kromě málo dokonalých baterií ještě omezuje nynější elektromobily?
  • Jaké má Andrej Babiš rozvojové plány pro Česko?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se