Další kroky výrobce známých limonád, vod a dalších nápojů bude po letech zase určovat hlavně rodina Samarasů. Poté, co fond Enterprise Investors, který byl podílníkem Kofoly od roku 2008, rozprodal poslední akcie před pár týdny přes burzu, drží firmu znovu po deseti letech pevně ve svých rukou.

Největším podílníkem Kofoly je společnost AETOS, ovládaná zakladateli Kofoly. Jsou jimi Jannis Samaras, jeho švagr René Sommer a výrobní ředitel René Musila. Silné slovo má také další společník a ředitel nákupu Tomáš Jendřejek. Přišel jako obchodní zástupce hned v počátcích po privatizaci krnovské sodovkárny, na jejíchž základech dnešní Kofola vznikla. Tehdy firmu ještě vedl Jannisův otec Kostas Samaras, jenž před třemi lety zemřel.

Syn a následovník teď tvrdí, že novým cílem je Kofolu omladit, protože potřebuje nabrat dynamiku. "Já jsem si například před třemi lety pořídil včely. A když začne generální ředitel včelařit, pro firmu je to průšvih. Neexistuje nic pomalejšího než včelaření," říká s jistou mírou nadsázky Samaras.

19 značek

nápojů v Česku vyrábí či distribuuje firma Kofola. Vedle stejnojmenné limonády například vodu Rajec, ochucené Vineu nebo Chito a další. Působí i na Slovensku, v Polsku nebo v zemích bývalé Jugoslávie.

40 procent

proti upisovací ceně v prosinci v roce 2015 odepsaly akcie Kofoly ze své hodnoty na pražské burze. Analytici z propadu vinili nízký podíl akcií společnosti na volném trhu. Ten se nyní zvýšil.

Když říká "vždycky jsme byli mladá firma", pojmenovává jeden z důvodů, proč český producent patří mezi největší na středoevropském trhu a proč roky v regionu zdatně konkuruje globálním gigantům, jako je Coca-Cola nebo Pepsi. Postupně proniká také do zdravé výživy s konceptem bister Ugo s nabídkou čerstvých šťáv a zeleninových salátů.

Kofola jde s dobou i jinak. Rychlý technologický vývoj nutí myslet na budoucnost. "I relativně konzervativní byznys, jakým je nápojařina, se může otřást," dokazuje Samaras, že sleduje trendy. "Víme, že všechny scénáře, které vymyslíme, se budou s realitou míjet, ale musíme se tomu vývoji zkusit aspoň co nejvíc přiblížit." Management proto v poslední době více přemýšlí o nových vizích a konkrétních strategiích pro jejich naplnění.

Kdybych nás viděl, dám výpověď

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dočtete:
  • Jak se z opavského zeleninového stánku dostali Samarasové do Kofoly?
  • Jak to bylo s licencí a originální recepturou tradičního nápoje?
  • Proč si v Krnově myslí, že Praha jim navzdory růstu stále není zcela nakloněna, na rozdíl od turistů?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se